Annons:
Etikettbrukskörning-bruksridning
Läst 2096 ggr
Elsan12
2019-03-07 09:49

Nordsvensk som nybörjarhäst?

Hej! Jag är 25 år och bor i Stockholm. Min sambo kommer från Norrland och målet är väl att så småningom ta oss bort från staden och köpa ett hus, drömmen vore en liten gård. När jag tänker på "min häst" ser jag alltid en nordsvensk framför mig. Jag har förut varit inne på ardenner, samt kortare impulser av shire, tinker, fjording, islandshäst. Men kommer alltid tillbaka till nordsvensk, antagligen drömbilden av Astrid Lindgrens Lukas som spökar. Jag har ridit i 10 år men aldrig ägt en häst. Min sambo har noll koll, och jag vill ändå att han ska kunna hjälpa till även om det skulle vara min häst. Hur är nordsvensk som nybörjar häst? Jag tänker mig en gammal Betta typ, ingenting som behöver inridas eller uppfostras. Vad har ni för erfarenheter och vad skulle ni rekommendera? Som ni kanske förstod dras jag till lite större och robustare hästar, (islänning känns egentligen liten) vad skulle ni föreslå? Detta är första, första steget mot en dröm. Som sagt bor jag fortfarande i stan och en egen häst lär det nog inte bli än på några år. Jag hoppas ni kan hjälpa mig styra mig åt rätt håll

Annons:
Jillyana
2021-09-18 19:57
#1

jag äger ingen nordsvensk men har skött om flertalet genom åren, två eller tre privat och lika många på vretagymnasiets hästhållnings program. De flesta har varit otroligt snälla och milda men två eller så har varit extremt heta och arbetsvilliga, så skulle säga att det är mer av en personlighet snarare än ras när det kommer till deras temprament :) Min favorit ras så förstår dig absolut<3

(Jag antar att du åtminstonde kommer köpa en shettis eller liknande för sällskap då hästar enligt lagen måste ha sällskap av artfrände. )

Upp till toppen
Annons: