Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 1730 ggr
Esalica
7/9/18, 10:43 PM

Få hästen att gå ut på volt vid longering

Hejsan! Jag är medryttare/fodervärd på en 4-årig kallbods travare som verkligen har ett starkt huvud. När jag (försöker) longerar henne så går hon gärna bara i en cirkel precis bredvid mig alt går på mig. När hon väl kommer ut på volten så byter hon gärna varv och/eller går bara rakt in till/på mig. Några bra tips hur man kan bryta denna ovana? Hon reagerar rätt starkt på om man höjer rösten eller är bestämd och kan sparkas.

Annons:
Stallmima
7/9/18, 10:47 PM
#1

Du kan tömkörningslongera, på så vis kontrollerar du båda sidorna på hästen. Går hon på travet?

Esalica
7/11/18, 10:26 AM
#2

Hon kan gå helt okej på travet, men kan även trava i en minicirkel precis bredvid. Ibland kan hon få ryck och hoppa/sparka ut och då vill man inte vara precis bredvid. Ja tömköra brukar hon faktiskt vara helt okej med, så det kan jag ju testa!

Stallmima
7/11/18, 12:40 PM
#3

#2 Det jag tänkte på om hästen tävlade i travsporten

Esalica
7/18/18, 12:22 AM
#4

Jaha haha, nej det gör hon inte! Är mer hobbyhäst än tävlingshäst och ska väl bli mer en allroundhäst :)

Jillyana
9/18/21, 9:15 PM
#5

hur är hon i övrig hantering? Är hon respektfull, lyssnar och håller avstånd eller knuffas hon och går på dig? Kan vara så att du helt enkelt måste gå tillbaka till grunden och köra lydnads/kontroll/respekt övningar så som att flytta för tryck, följa efter inte äta utan att du godkänner det och så vidare.

Jobbade med en riktigt bossig islänning en gång men med konstant arbete så som att jag flyttade henne för lägre rankade hästar, lät henne inte äta när jag höll på med henne utan att jag sade "varsegod" (det var mitt ord), jag stod typ 2timmar och väntade på att hon skulle sluta bråka och gå över en pressening så hon lyssnar och följde efter mig. Om det är som jag säger, och hon inte är respektfull i övrigt är det tyvärr en väldigt lång arbetsprocess.

Upp till toppen
Annons: