Allmänt om kallblodsraser

Få hästen att gå ut på volt vid longering

2018-07-09 22:43 #0 av: Esalica

Hejsan! Jag är medryttare/fodervärd på en 4-årig kallbods travare som verkligen har ett starkt huvud. När jag (försöker) longerar henne så går hon gärna bara i en cirkel precis bredvid mig alt går på mig. När hon väl kommer ut på volten så byter hon gärna varv och/eller går bara rakt in till/på mig. Några bra tips hur man kan bryta denna ovana? Hon reagerar rätt starkt på om man höjer rösten eller är bestämd och kan sparkas.

Anmäl
2018-07-09 22:47 #1 av: Stallmima

Du kan tömkörningslongera, på så vis kontrollerar du båda sidorna på hästen. Går hon på travet?

Anmäl
2018-07-11 10:26 #2 av: Esalica

Hon kan gå helt okej på travet, men kan även trava i en minicirkel precis bredvid. Ibland kan hon få ryck och hoppa/sparka ut och då vill man inte vara precis bredvid. Ja tömköra brukar hon faktiskt vara helt okej med, så det kan jag ju testa!

Anmäl
2018-07-11 12:40 #3 av: Stallmima

#2 Det jag tänkte på om hästen tävlade i travsporten 

Anmäl
2018-07-18 00:22 #4 av: Esalica

Jaha haha, nej det gör hon inte! Är mer hobbyhäst än tävlingshäst och ska väl bli mer en allroundhäst :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.