Annons:
Etikettskötsel
Läst 1578 ggr
Hundtassens
5/23/17, 5:12 PM

tips, introducera nykomling för flocken.

Hej!

Nu är det så att vi snart ska få hem ett till litet kallblod. Vi har just nu 2 kallbolds valacker. När de flyttade till oss för några år sen var båda nya på stället och med varandra så den kändes helt okej att släppa dom. Just den här gången är jag lite osäker hur jag ska göra. Jag får så mycket åsikter överallt ifrån och vet inte vad jag ska göra riktigt.

Min plan var att släppa in nykomlingen i hagen, ha de andra hästarna en bit bort i hagen så vi kommer in genom porten. Sen släppa alla och  stå utanför hagen och se hur det går. 

Flera säger dock att det är bättre att de står stallade bredvid varandra över natten eller att man släpper ihop en och en. jag har aldrig varit nojig för att släppa hästar men nu när jag får så många olika bud vet jag inte längre hur jag ska göra. 

Hur har ni gjort? :)

Annons:
Travis D
12/29/17, 5:09 PM
#1

När min nya häst skulle in i flocken så tog vi ut alla hästar och så gick jag ett varv genom hela hagen med honom. Sen släppte vi in den som var mest "dominant" sedan kom stoet och shettyn. Alla hälsade glatt på varandra utom stoet efter som den dominanta "vallade" bort henne. Men efter 3 dagar så var han nästan som en del i flocken

Ninja
2/3/18, 9:54 AM
#2

En artikel i senaste Equipage nämnde just detta. Minst risk för osämja om de får stå inne och hälsa genom galler först, och även bra om den nya hästen får bekanta sig lite grann med den nya hagen innan man släpper ut de befintliga hästarna (även om de inte bråkar så kan de ju bralla runt, minskar skaderisken om de känner till miljön lite bättre).

Upp till toppen
Annons: