Annons:
Etikettutrustning
Läst 1231 ggr
hakke123
2017-04-25 21:26

Bettproblem

Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig vid 14 års ålder. För två veckor sedan tog jag ut veterinär för att raspa tänder då han varit stark (väldigt stark) på senaste tiden. Han hade även fått sår på lanerna och hon sa att jag helst skulle rida på hackamore eller med snälla smala bett (typ nova/tunna tredelade) då han har mycket slemhinna/stor tunga. Problemet är att han är just väldigt pigg och blir lätt stark i ridningen, särskilt med sällskap (travarinstinkten). Jag har ridit på tvådelat pelham fram till för ett år sedan då jag provade kimblewick/jaktkandar med tungfrihet, något som har funkat bra på honom tills han blev så stark. Veterinären sa att han förmodligen fått såren på lanerna pga tungfriheten, och att tjocka bett inte var bra, men det finns ju inga smala bett som samtidigt har hävstång? Jag undrar om någon har tips på bett, jag har även provat baucherbett, som fungerar bra på ridbanan, och tredelat babypelham som funkat sådär, fortfarande stark på uteritter ändå. Funderar på om ett rakt kimblewick eller ett tredelat pelham kan vara alternativ att prova? Jag tycker inte om att behöva dra i hästen..

Annons:
[Shia]
2017-05-15 22:41
#1

Skulle kunna tänka mig att han är stark pga pigg pga motioneras förlite. Vet ett kallblod som stod i stallet - världens lugnaste i körning å ridning, bytte ägare var superfin ett tag. Men börja bocka skena slå osv. Och det för att den motionerades för lite bara ca 6-7 km lungt 5 dagar i veckan. Testa att köra han innan ridning. Beroende på hur han tränad ksk 1-1.5 mil innan ridning 2 km borde bli bra?

Upp till toppen
Annons: