Annons:
Etikettavel
Läst 1429 ggr
Tovembla
3/23/17, 8:54 AM

Ska vi köpa hingst?

Hej! Vi funderar på att skaffa en islandshäst hingst för 80.000 (19 år) som vi ska ha till avel. Han har ett superbra lynne, är super fin och han ger antingen skäck eller konstant skimmel. Problemet är bara att vi måste ta ett lån, och vi är lite rädda för att vi inte ska kunna betala igen det. Vi bor dessutom på en ö, vilket gör det något svårt att ta sig och då skulle stoet få gå hos oss hela säsongen. Så nu skulle jag vilja ha lite åsikter och tankar, vad tror ni?

Annons:
giffan
3/23/17, 9:01 AM
#1

Är man osäker på ekonomin skulle jag avstå…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Maria
3/23/17, 9:29 AM
#2

En såpass stor affär måste man väl ändå vara säker på att den ska löna sig.

Är man osäker om man ska kunna betala tillbaka så låter det ganska ogenomtänkt.

Jag gissar att det dessutom tillkommer en massa kringkostnader.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
3/23/17, 9:30 AM
#3

Ska vi köpa hingst? Svar NEJ!

Stolt ägare till fem La permer

Tovembla
3/23/17, 9:47 AM
#4

Att skriva att vi är rädda för att inte betala tillbaka lånet var nog lite fel, det kommer vi kunna. Det är mer, kommer vi gå back på det? 🤔

Tovembla
3/23/17, 9:48 AM
#5

Du som säger "NEJ" till att köpa hingst, hur tänker du? :-)

parsley
3/23/17, 10:05 AM
#6

Ser ni hästen som en investering så räkna på det. Hur länge kommer den att kunna användas i avel? Hur många ston behöver den betäcka för att ni ska få ihop till era kostnader? Ska den användas till egna ston eller ska ni ta emot andras hästar? Hur mycket betalt kan ni få för ett föl efter egna ston och den hingsten? Hur mycket betalt kan ni få från andra stoägare för betäckning och levande föl? Vad har tidigare avkommor sålts för?

Jag utgår från att ni har tillräckligt med pengar för hästens "drift", dvs foder, veterinär, försäkring, hovslagare, stallplats, utrustning…

Annons:
Maria
3/23/17, 10:25 AM
#7

#4 Kommer ni att kunna betala tillbaka lånet även om ni går back? Det känns som den stora frågan.

Är det här en investering eller är det rent nöje som ni kan avvara pengar till?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

giffan
3/23/17, 1:18 PM
#8

Det är ju bara du själv som kan avgöra om du vill chansa eller inte. Det är inte många hästaffärer som blir lönsamma, om ens går ihop.

Hur många ston om året har hingsten haft nu? Är han på uppgång eller nedgång? Omkostnaderna att ha avelshingst ska man naturligtvis räkna med. Men inte minst allt JOBB det är att ha avelshingst.

Sen har vi andra saker att räkna på. Ska han endast avla eller är detta en häst ni kan använda till annat?  

För att få ett någelunda vettigt svar av utomstående måste vi nog få veta lite mera.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annette
3/26/17, 10:01 PM
#9

80.000:- för en 19 år gammal avelshingst, är det ett rimligt pris?

Vad har han tidigare lämnat för avkommor och hur är han avkommebedömd? (Jag är inte insatt i systemet för Islandshästar.)

Upp till toppen
Annons: