Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2736 ggr
emmajensennn
2015-04-26 12:11

Lätt uttråkad Tinker

Jag har blivit medryttare på ett Tinker sto på 9 år som tyvärr lätt blir uttråkad på banan… Räcke med att gå 1-2 varv sen protesterar hon.
Ute är hon inte alls sån! Dock har hon inte ridits så mycket så har inte den bästa konditionen ännu. Även rätt "klumpig" och lyfter inte riktigt på benen.

Undrar om ni har några tips på vad jag kan göra?

Har först och främst tänkt fokusera på att få henne att lyfta på hovarna med bommar men känns inte så snällt heller då hon som sagt inte gillar banan..
Vill ju heller ite bara rida ut på grusvägar resten av hennes liv haha ;)

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
smellcaramell
2015-04-26 12:15
#1

Ut i skogen på småstigar! Då får hon lyfta på fötterna i en stimulerande miljö! Sedan på banan kan man göra nåt roligt istället för att bara göra tråkiga saker. (Typ en häst som hatar dressyr men älskar att få galoppera fritt kan man istället för att traggla dressyr på korta tyglar låta galoppera i full fart på långa tyglar) :)

Storip
2015-04-26 12:26
#2

Gör tempoväxlingar, lägg in en liten volt på långsidan, eller halt, rid över till andra sidan m.m …Gör typ "oväntade" saker 🙂

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


emmajensennn
2015-04-28 10:42
#3

Ute går allt bra och det är fart o liv i henne och lyfter ganska bra på hovarna men det är just det att få henne att tycka det ska vara kul o banan sen också😃

You can't make a rainbow without a little rain

Nasse99
2015-05-08 19:59
#4

Jag förstår precis hur det känns, har en likadan här hemma. Har du varit på ridbanan utan att rida? 
Ta med en stor hög med godis som du kan ha i fickan, så går ni på ridbanan, mys och busa. 
Ha roligt på ridbanan! 

Gången efter du har gjort det, så hoppar du upp, så fort hon börjar bråka så avslutar du. 
Motreaktioner visar att man har bett om mer än vad hästen klarar av. 
Jag tänker att det viktigaste nu är att hon ska tycka det är kul. 

Gången efter det, så kanske du får ta det ännu mera lugnt. Långa tyglar, skritt i valfritt tempo, se vad ni kan göra! Vad vill HON göra? 
När hästen inte vill kan det vara för att man hindrar dem från att utföra det man ber som om. Prova att se om du kan göra mindre, men fortfarande utföra uppgiften. 

Var positiv. 

Har hon gått en halv långsida, klappa och beröm, sen får hon gå ett halvt varv så berömmer du henne.. Beröm, beröm, beröm! 

Om du t.ex. provar att göra en övning, så beröm henne även om hon gör fel! Annars kommer hon sluta försöka och då är du tillbaka där du började igen. 

Lycka till!

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

emmajensennn
2015-05-11 10:25
#5

#4 Hon är bara medryttarhäst för mig typ men har fått fria händer helt med henne och så, men ägaren vill inte att man ska mata henne med godsaker o särskilt inte från handen då hon va så naffsig när hon kom hit tyvärr..

Men brukar ha henne lös på banan och bara ha kul och likosm leka lite :)

Och hon sköter sig bra på banan en stund, men sen blir hon uttråkad o antingen bara rusar, slänger med huvudet eller försöker gena ut om inte grinden är stängd. Dett är oftast efter ca 10-15 minuter och då går jag bara nått varv till i skritt och sen går ut o antingen springer av henne (bara om hon har mycket energi) osv, och sen skrittar av på banan :)

You can't make a rainbow without a little rain

MadeleneJansson
2015-05-11 15:31
#6

Kör korta pass på banan, så att hon inte hinner bli uttråkad! Ex. skritta fram ute, in på banan 5 min och sedan ut igen innan hon börjar krångla. Ut i ha roligt igen och in en snabbis på banan osv såsmåningom kanske du kan börja med längre och längre stund på banan?

Annons:
Tea2
2015-12-17 17:11
#7

Om hon gillar äpple så kan du ju ge henne det istället och så kan du lägga det på marken🙂

Upp till toppen
Annons: