Annons:
Etikettutrustning
Läst 2819 ggr
RomDoll07
2014-12-29 03:52

Motverka snurrande sadel

Hej!

Jag tänkte höra lite med er andra kallblodsägare som liksom jag har en rund tunna till häst om ni har några bra tips på hur man kan få sadeln att ligga så still som möjligt och inte glida på trekvart, framför allt vid uppsittning. Många med "normala" hästar hävdar ju att en sadel som passar inte glider men jag tycker inte alls att man kan säga det om kallblod, de har ju ofta knappt någon ryggrad eller manke alls som kan hålla sadeln på plats.

Så hur löser ni detta problem på bästa sätt, använder ni någon typ av hjälputrustning som förbygel/brösta, svanskappa, antiglid-pad etc. eller har ni något annat smart knep?

Kan tillägga att jag i princip alltid använder pall vid uppsittning när jag rider på bana för att sadelns inte ska snurra så mycket men de gånger det inte nått att kliva upp ifrån vore det ju himla bra om man kunde ta sig upp utan att sadeln håller på att snurra runt helt.

Annons:
Vrilen
2015-10-13 18:23
#1

Säger bara en sak! Fluflud alla dagar i veckan!

RomDoll07
2015-10-14 15:39
#2

#1 Ursäkta, vad menar du?

Maleficum
2015-10-23 12:13
#3

Handlar lite om teknik också när man sitter upp (även om jag vet att runda "tunnhästar" inte är det lättaste utan att sadeln glider även om de är relativt små så det inte rä så långt från marken man ska komma upp), kika på denna video och se om du kan få nåt tips att testa och se om det hjälper? https://youtu.be/mTMi5g1Ft-A Hans sadel snurrar om han sitter upp på "fel" sätt men när han gör "rätt" rör den sig knappt fast sadelgjorden är ganska lös.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

RomDoll07
2015-10-31 02:51
#4

#3 Haha, jag förväntade mig inte en Rick Gore-video, honom känner jag väl till. Självklart är tekniken viktig, om jag sitter upp "som vanligt" snurrar sadeln även om jag har dragit åt gjorden ordentligt. Men tack för tipset om videon, den gav mig motivation att träna min uppsittningsteknik ännu mer.

Maleficum
2015-10-31 12:46
#5

Kanske inte det första man tänker på men hade nyligen sett just den videon när jag läste ditt inlägg så den poppa upp i huvudet direkt :) Finns väl miljoner andra uppsittningsvideos på youtube men tycker han brukar vara vettig och ha vettiga förklaringar till vad han gör och varför.

Har faktiskt börjat använda hans teknik när jag sitter upp och sist (även om det inte var en tunna till häst utan bara en lite kraftigare d-ponny) så var det inge problem att komma upp utan att sadeln rörde sig trots att jag, när jag kommit upp, kunde få in nästan en hel knytnäve mellan sadelgjord och magen på henne.

Tyvärr står inte längre den häst man verkligen hade behövt öva på kvar på ridskolan (nordsvensk korsning som verkligen var hel rund utan manke eller något) så blir att öva på de lite mer "normala" hästarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

RomDoll07
2015-10-31 15:53
#6

#5 Ja, jag tycker han har vettiga idéer för det mesta. Min häst är inte heller den absolut värsta jag har varit med om, en kallblodstravare jag red förut var helt totalt omöjlig att ta sig upp på från marken (tyckte jag då i alla fall). Men nu när jag är van hade det kanske gått.

Annons:
Upp till toppen
Annons: