Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 2466 ggr
Goerleena
11/10/14, 9:24 AM

Nordsvensk travare

Har funderat på att köpa en nordsvensk travare då jag tycker de är riktigt snygga. Men hur är dom i temperament? Vill ha en lugn trygg häst att rida i skogen och träna lite western. Har de ofta kvar tävlingsinstinkten?

Annons:
Qalaspuff
11/12/14, 4:27 PM
#1

Det är väldigt olika mellan olika individer. Travtränade kallblod kan ofta "tagga till" om de får chansen, t.ex. om man rider/kör lite snabbare och ligger i bredd med ett annat ekipage, men de är ju inte omöjliga att skola om. Har själv ett travarsto hemma som är världens snällaste i all hantering och börjar nu även bli riktigt bra i ridningen. Rider man ute så är raksträckor något av ett stressmoment för henne, hon vill springa full fart för att det är det hon fått lära sig att man ska göra på raksträckor, men det börjar gå till sig nu efter mycket nötning av halvhalter och avslappnat arbete. 😃 Sedan finns det såklart de kallbloden som knappt vill jogga fortare ens om man tjatar på dem, så det gäller väl egentligen bara att hitta rätt häst!

Nasse99
11/15/14, 9:28 AM
#2

Min häst har gått på trädet innan och på han märks det inte alls. Han är lugn ute och en riktig mullehäst. Föredrar skogen före ridbanan om jag säger så ;) Han är inte het men framåt. Han kan lunka på och bara lyssna på fåglarna typ. Det är inga problem att trava o galoppera ute. Han lugnar ner sig. Så det är väldigt beroende på individ så hoppas du hittar rätt! För de finns dem som älskar travet och har väldigt svårt att släppa taget. Lycka till! Rekommenderar verkligen kallblodstravarna.

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Goerleena
11/15/14, 10:05 PM
#3

Tack för svar:) Får leta efter en som inte gillar travet då i så fall:)

[III]
1/25/15, 8:48 PM
#4

Det finns ju enstaka individer som inte ens sett en travbana så omöjligt är det inte :)

RomDoll07
1/31/15, 9:34 AM
#5

Min mamma har ett travarsto som aldrig nånsin har travtränats men hon vet ändå att hon är en travare, har väldigt snabb trav och galopperar inte så gärna. Jag tycker dock travarnordisar är en väldigt trevlig ras, hyfsat lugna men samtidigt framåt, en väldigt lagom blandning för ridning. Dock har de ofta en hel del egen vilja och testar gärna om de får göra som de vill, men om du vinner en travarnordis respekt och den litar på dig som ledare får du en otroligt trevlig häst att jobba tillsammans med.

RomDoll07
2/12/15, 5:53 AM
#6
Annons:
Tea2
12/2/15, 5:05 PM
#7

Jag har inte så mycket erfarenhet av Nordsvenska travare men de få jag har träffat har varit supersnälla, jättelugna, haft supermjuk trav, varit väldigt dåliga på att hoppa och vägrar att galoppera XD

Seijagu
12/16/15, 3:08 PM
#8

Min erfarenhet av Nordsvensktravare är att de är arbetsvilliga och i vissa fall lite envisa. Men har de bara lärt sig rörelsen så genomför de rörelsen villigt och med glädje. De kan i vissa fall använda en rörelse som de kan bra för att slippa undan en annan rörelse.  Den Nordsvensktravare som jag har är av den gamla typen dvs lite tyngre mot många yngre Nordsvenskatravare som man kan se idag. Flera av de lite lättare typerna har lätta och fina gångarter. Tänk dock på att för att få en samlad galopp krävs alltid träning på ett bra och genomtänkt sätt.

Jag rider både dressyr och hoppar med min Nordsvenskatravare. Jag har aldrig haft några problem med galoppen fast hon var tränad för trav innan jag köpte henne. Hon klarar alla rörelser i dressyren inklusive piaff, passage och galopp piruetter. Vi har även testat Working Equitation och Akademisk och hon har fungerat fint även för detta.

Upp till toppen
Annons: