Annons:
Etikettnatural-horsemanship
Läst 2014 ggr
Nasse99
2014-06-11 23:25

Bygga upp självförtroendet

Hej, för några veckor sedan var jag i min kompis stall och skulle hjälpa henne med hennes sköthäst. 
 Kallblodet och ponnyn visade ingen respekt och var heller ej kontakt sökande. Jag väntade i två timmar på att få kontakt.. Jag har tålamod. 
Men efter de där två timmarna om det inte var mer(?) så skulle vi LEDA ut hästarna i HAGEN. Det tog ungefär en timma för att de aldrig har blivit ledda ut i en hage på flera år utan har fått springa lösa ut i hagen. Men jag vill kunna leda ut en häst i hagen. Under den där timman gick vi från att ha blivit dragen efter hästen, att hästen har gått rätt in i mig, total ignorerat mig där jag har gett tydliga signaler där de ska flytta på sig utan spö och annat hjälp medel. 
Till att kunna leda hästen hyfsat normalt. 

Men efter jag var där har jag märkt att jag har tappat respekten för hästar, jag har inte samma självförtroende hos dem och min plats som ledare har försvagats för att jag inte kan säga nej på samma satt. Jag använder mig inte av några dumheter som att slå, skricka eller använda spö på hästarna, en enkel hostning brukar räcka. 
Jag vet att det inte är naturligt att en häst ska ignorera en människa så där och att de absolut inte ska göra så där, men jag har ändå fått med mig lite "rädslor" hem till min egna.

Vad kan jag göra för att få ett bättre sjävförtroende igen?
Sen har jag inte tänkt åka dit igen heller!

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Annons:
bell
2014-06-13 19:17
#1

Umgås med trevliga hästar o inse att man inte måste hjälpa andra med deras hästar.

Nasse99
2014-06-15 22:14
#2

Jojo, Absolut. Jag fick dock inte veta att hästarna var så där när jag åkte dit. Så problemet är att jag vet inte hur jag ska gå vidare med mig själv efter det.

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

bell
2014-06-17 23:33
#3

mm förstår det & det är där jag tror man får börja. Med trevliga hästar & jobba upp & stärka de relationerna man känner sedan innan och där man vet att man kan fungera som man vill som människa. Hm så svårt att få till orden just nu känner jag. Men du har ju en målbild över hur du vill ha din hästhantering, fokusera på den och på de små stegen på vägen dit. Ge dig själv tid så går det bättre. Själv läser jag mycket när jag behöver reda ut saker eller komma vidare så det kanske kan vara något. Exempelvis något så simpelt som att göra de 7 lekarna med din häst. Läs, lek, reflektera över varför det gick som det gick. 

Men först ha kul! Gör bara det som känns helt ok för dig.

Gronstedt
2014-07-29 15:44
#4

#0: "Jag vet att det inte är naturligt att en häst ska ignorera en människa så där och att de absolut inte ska göra så där". Det är fullkomligt naturligt, det är respekten för människans små ynkliga signaler som är onaturlig och måste läras in. Alla hästar måste läras att ta ut svängarna runt människor och inte gå rakt över dem. Är hästen så respektlös att den är farlig får man antingen ge sig därifrån eller förstärka sina signaler så mycket som behövs för att få respekt. Om man inte vill riskera att behöva använda kraftiga signaler är det bäst att bara umgås med hästar som redan har en bra och stabil grunduppfostran.

Upp till toppen
Annons: