Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 1628 ggr
PennyScarlett
2014-05-21 12:40

Fjordhäst?

Hejsan! Jag heter penny och är helt ny här inne på kallblod :) Jag skulle behöva lite rådgivning. Jag äger för tillfället en 5 årig Islandshäst som jag håller på att rida in och vi är snart i mål så att säga. Har tidigare ägt ytterligare en Islandshäst, två gotlandsruss, och ett varmblod och står nu inför att eventuellt ta mig an min första fjording. Då vi ska flytta till hus så behöver jag ytterligare en häst till min dam så hon inte blir ensam och fick ett erbjudande om en 3 årig fjordvalack. Vad har ni för erfarenhet av fjordingar? Vad är det för hästar? Vilka positiva/negativa egenskaper besitter de och vad kan man förvänta sig? :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
96sara
2014-05-24 11:40
#1

Jag själv som egentligen inte är så mycket för kallblod utan tycker bättre om smäckrare raser älskar fjordingar, världens mysigaste hästras enligt mig! Det är ju väldigt olika från individ till individ men min mammas fjording som hon hade när jag va liten var världens goaste! Han var sjukt envis och om han ville gå rakt in i skogen istället för att gå längs vägen så gjorde han det (jag va ju som en liten mygga på hans rygg då så han sket ju i vad jag ville) men han gjorde aldrig något för att vara elak. Väldigt klumpig va han också, och det fanns inget han tyckte bättre om än människor. Som sagt är det väldigt olika med olika hästar men om jag va du skulle definitivt satsa på en fjording om du tycker om människokära men envisa hästar (alla fjordingar jag träffat har åtminstonde varit det). Men du bör definitivt träffa hästen innan du bestämmer dig för att se om du tror att ni hade passat ihop. Ett tips är ju att fråga om du kan ha honom på prov först så du kan känna efter hur ni klickar innan du bestämmer dig.

Ove-D
2014-06-22 22:50
#2

Ja jag säger det samma som #1, de är väldigt olika. Jag har provridit flera och en var smidig och het som en ridponny och tävlades i hoppning. En annan var grov, tung och lugn och gillade att lufsa i skogen.

Upp till toppen
Annons: