Annons:
Etikettfoder
Läst 1679 ggr
ShootRider94
2014-02-24 12:50

Foder till Shire?? kostnad ??

Hej! =) hade lite frågor kring foderstat och kostnader till en Shire/ Clydesdale. Tanken är att jag ska köpa en häst till när jag går ut högskolan och funderar på dessa raser=) Men har ingen aning om hur mycket de behöver i foderväg då jag nu har ett halvblod som behöver en masa mat, ( och något säger mig att ett kallblod skulle spricka om den fick all den maten ;)) och sen har jag hört att de lätt kan få den där muskelsjukdomen (EPSM??)och att det gick att förebygga med bland annat rätt foderstat??  Så hur mycket ger man en Shire/Clydesdae och vad ger man? Vad kostar era kallblod i månaden?=)

Annons:
trex
2014-02-26 12:02
#1

Min ardennervallack får 11 kg hö och mineraler.

ShootRider94
2014-02-26 19:50
#2

aHa tack för svar=) hur hårtt tänar du med honom ? =)

trex
2014-03-01 13:51
#3

Just nu gör han inget, annars så rider jag så ofta det går, kör lite och tränar nh. så det blir i stort sett varje dag.

chade
2014-03-04 23:04
#4

tjaa man brukar väl säga 1,2 kg hö för varje 100kg som hästen väger. Så väger hästen 1000 kg så ska den ha som minst 12 kg hö. Men det skiljer sig ju såklart från häst till häst och hur mycket de rids osv.. men man kan ju börja därifrån och se ifall hästen går upp/ner eller ej… Eller höra med ägaren hur mycket hästen äter där, och hur mkt den tränas och gå efter det!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Moa-]
2014-03-05 22:46
#5

Tänk på att shire ofta har högre hovslagarkostnader än andra raser då de har så enormt stora och tunga ben/hovar, vilket gör att det sliter extra mycket på hovslagarna som då gärna undviker dessa som kunder.

Däremot upplever jag att grovfoderåtgången ofta varierar med mankhöjden mer än något annat, smäckrare större hästar som varmblod/arab är ofta svårfödda och kräver mer foder på så sätt, samtidigt som ett kraftigare kallblod med motsvarande mankhöjd som regel är mer lättfödd, men betydligt tyngre i kilo och därmed kräver ungefär motsvarande. Sedan är detta givetvis individuellt och inte en exakt vetenskap, men så är min uppskattning och erfarenhet.

Upp till toppen
Annons: