Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 1889 ggr
Carstyle
2013-12-13 13:52

Häst som inte går framåt!

Hallåj, har en Basjkir kille på 12 år som absolut inte går av gården. Hämtade hem honom för några veckor sedan. Han är lyhörd och följer mig överallt utan grimma i hage och utanför. Det är när jag ska rida ut som han bara står som en staty.. Han rör sig verkligen inte. Har provat leda ut honom i skogen eller en bit från gården men han står ändå stilla. Vet inte vilken tråd jag skulle skriva i! Tacksam för svar..

Hur var det nu igen?

Annons:
ängsbacka
2013-12-14 08:40
#1

Hur sitter sadeln? Har han ont i rygg eller någon annanstans? Eller du kan rida honom i hagen/ridbanan?

Carstyle
2013-12-14 09:09
#2

Använder inte sadel på honom, i hagen både travar o galopperar han.

Hur var det nu igen?

[Moa-]
2013-12-14 09:36
#3

Är han inriden och förstår vad som förväntas av honom? Kan du när du sitter orsaka ett tryck som gör ont? Hur är han musklad? Kan du leda honom i grimman (står endast att han följer utan)?

[Brukshäst]
2013-12-14 22:03
#4

Du kanske behöver ha lite draghjälp av en annan häst den första tiden, flocken kan göra nytta. Din häst är mitt i en stor omställning. Den har ju precis flyttat in. Lycka till.

Carstyle
2013-12-15 09:08
#5

#3

Ja han är inriden, hon som äger honom visade bilder när hon rider honom och när hennes döttrar rider, han verkar då inte ha ont när man är i hagen eller på gården. Jag kan leda honom utan problem och han följer även med mig utan grimma och grimskaft.

Hur var det nu igen?

Carstyle
2013-12-15 09:09
#6

#4 

Har funderat på att försöka dra med kompisen jag har hästen tillsammans med, hoppas verkligen att han följer då annars vet jag inte vad som är fel.

Hur var det nu igen?

Annons:
[Moa-]
2013-12-15 09:28
#7

Carstyle; köpte du en inriden häst utan att provrida eller ens se ägaren rida? Får jag fråga varför?

Om du känner igenom honom ordentligt och skapar manuellt tryck, han reagerar ingenting på tryck runt ryggrad eller annat?

Hur pass musklad är han? Det är nämligen inte lämpligt att rida en omusklad häst barbacka då du då sitter direkt på ryggraden och det är densamma som får bära upp dig. Har du testat med sadel?

Cahira
2013-12-16 06:47
#8

Mest troligen bara rädsla för det okända.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Carstyle
2013-12-17 08:45
#9

#7

Nej har inte köpt honom, har honom som foder häst och mig gör det inget att jag inte prov red honom eller såg henne rida. Då jag känner hon som äger honom :)

Ska känna genom ryggen idag!

Har tyvärr ingen sadel som passar på honom.

Hur var det nu igen?

Indriz
2014-02-07 22:33
#10

Jag tror som #8 att det är rädsla, och att du inte har etablerad dig som en ledare för honom ännu. När du har gjort det kommer han följa dig, men som någon annan sa kan du ta hjälp till en början av en annan häst. Om jag var som du så skulle jag titta in på NH iFokus och ta hjälp för hur du ska gå till väga för att visa din häst att du är en ledare.

Hoppas det hjälper!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: