Annons:
Etikettutrustning
Läst 2235 ggr
Praefatio
2013-12-12 16:55

Tränsstorlek?

Vad drar era nordsvenskar och kallblodstravare i träns? Full? X-full?

Annons:
Victorica
2013-12-12 21:32
#1

Min har X-full, det finns inget annat som kommer i närheten av att vara tillräckligt stort. Det är en bruksSkrattar

Veronica

[Brukshäst]
2013-12-12 21:48
#2

Det kan vara besvärligt med storlek men mest vad gäller grimmor som jag har gjort felköp på ett antal gånger. Träns har jag passat på att köpa handgjort för just kallblod det är värt den investeringen, de håller hästens hela liv om man tar hand om det. Ställbarheten är viktigast.

Praefatio
2013-12-12 21:49
#3

#2 Vad är det för felköp du gör då, köper du för stort eller för litet? :)

Victorica
2013-12-12 22:21
#4

Angående grimmor så kom jag nyss på ett riktigt felköp jag gjorde i somras. Det var en lädergrimma som såg riktigt bra ut och passade honom okej. Men första veckan med den så ruskade han på huvudet, och metallspännet gick sönder -.- Så numer är det egenknytna repgrimmor som gäller för det mesta.

Veronica

[Brukshäst]
2013-12-14 21:54
#5

#3 Jag har köpt fel åt bägge håll men det största felet är när inte nosdelen på grimman går att ställa om. Våra nordisar har mindre mått runt nosryggen och så kräver de stort mått på nackremmen. Full med ställbar nos passar bäst :)

Praefatio
2013-12-14 22:09
#6

#5 Ah, just det, det tänkte jag inte ens på. Hade ju samma problem när jag hade islandshäst som hade cob i huvudet men ovanligt bred nos, det var svårt att hitta grimmor som passade och träns där man inte behövde byta ut nosgrimman. Senaste hästen hade full i träns men X-full i pannband… Kan de inte bara vänligheten att födas med utrustningsanpassade huvuden? 😃

Anledningen till att jag undrar är för att jag blev av med min häst för ett par månader sedan, och ska vänta i alla fall ett år med att köpa nästa som får bli nordis eller kallblodstravare. Har hittat ett träns som jag verkligen, verkligen vill ha. Men med min tur, gissar jag att kommer utgå innan jag står där med nya hästen i stallet… och funderar på om jag vågar köpa i förväg.

Känns nästan som att det bästa är att köpa X-full och vara beredd på att få gå till sadelmakare för att justera (ta in eller förstora) sedan.

Annons:
League
2013-12-23 11:00
#7

Min ardenner kan (oftast) ha de grimmor dem har på Ullared i x-full, billigt billigt :) har bara x-full eller xx-full på henne, full hade aldrig gått på :P

Som tips kan jag ju säga att börjes har ardenner/nordsvensk i sin storlekslista på en del saker som grimma och träns :)

740tjejen
2013-12-23 15:05
#8

Har x-full men westerntränset hon har är ett full. Dock på yttersta hålen.

Lillmulan
2014-02-05 22:22
#9

Tycker det skiljer sig så oerhört beroende på märket, men generellt sett så tar jag alltid xfull och gör fler hål i såna fall ;)

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

ängsbacka
2014-02-06 08:31
#10

Jag har cob till min Tinker ;)

ängsbacka
2014-02-06 08:34
#11

Hoppsan såg inte att det bara gällde Nordsvensk o inte kallblod i övrigt ;)

Upp till toppen
Annons: