Annons:
Etikettskötsel
Läst 2926 ggr
Victorica
2013-12-12 14:58

Kliar sönder manen

Hej! Jag har en stor nordsvensk bruks där hemma, och varje vår/sommar kliar han sönder manen. Förutom det fungerar allt bra på våren. Jag har länge letat efter orsaker till detta, och då han har väldigt tät och tjock man trodde jag att det kan vara det. Men sedan har jag blivit tipsad om att det kan vara knott han inte tål, eller betet som är för bra. Jag vill gärna ha hjälp, och på grund av hans storlek är flugtäcke tyvärr uteslutet (Han har 165-170 i storlek).

Veronica

Annons:
chade
2013-12-12 18:09
#1

sommareksem kanske? fast iofs så brukar ju det bero på antingen insekter eller känsliget mot sol eller något annat! försök lindra kliandet med någon salva, samt kanske låta honom stå inne där det är svalare på dagen och låta honom gå ute på natten istället?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Victorica
2013-12-12 21:30
#2

Frågan är bara vilken salva man ska använda. Jag hade någon gul sak förut som fungerade okej, men det var en riktigt liten tub och det skulle ha kostat en hel del i längden.
Han brukar gå ute dygnet runt på våren, och på sommaren tas han in då det är varmt och ut runt 4-5 igen. Men det kan vara en bra ide att göra det på våren också. Om han nu inte river boxen, vilket han har en viss förmåga att göraLooser

Veronica

[Brukshäst]
2013-12-12 21:33
#3

Besvärligt med klådan. Är det solen undvik den, är det knotten undvik dem. Knott är ett envist släkte som kan ställa till förtret för många. Våra nordisar brukar pusta ut i stallet ibland när det är som värst. Gott grönbete på våren kan oxå vara en orsak. Hoppas ni klarar er bra kommande säsong. Kanske du får börja sy en egen uppsättning "klipyjamaser" åt kusen i julhelgen 😉

chade
2013-12-12 21:36
#4

min första tanke är någon kortisonsalva, för det hade jag till mina exem, men det vet jag inte om man kan ha till hästar?

men jag googlade lite kvickt nu och hittade det här på agrias hemsida

"För att förebygga problemet så är det bra att använda solskyddsmedel, insektsmedel och eksemtäcke för att skydda hästen.

För att behandla de hästar som drabbats ska man försöka hålla knotten borta genom att hålla hästarna på stall, använda täcken, diverse salvor och liniment samt lindra klådan genom antihistamin, kortison, diverse salvor och liniment. Under den värsta insektsperioden kan det vara lämpligt att stalla in hästen helt.

Om hästen får svår klåda och inflammation så är det bra att kontakta din veterinär.

_
Källa: Hans Broström, veterinär och docent i kirurgi vid institutionen för kirurgi och medicin, Sveriges Lantbruksuniversitet, Hippocampus"_

så kortison verkar ok! du får nog testa dig fram lite med olika salvor och se vad som funkar bäst. Samt om han står inne under dagen, och det inte hjälper så kan man ju i stort sett utesluta insekter och solen, då lär det bli lite knepigare :(
Jag är inte något proffs, så hoppas någon med lite mer kunskap kommer svara i tråden. Jag försöker bara hjälpa i den mån jag kan 🙂

Det låter inte som något kul problem för varken dig eller hästen, hoppas att du hittar vad som är felet :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Victorica
2013-12-12 22:17
#5

Som tur är så är det ganska lindriga besvär han har, men man vill ju trots allt ha den där böljande manen.

#3 Låter som om jag får göra det och plugga tentor i julSkrattar Men då får man också hitta något bra sätt att sy det hela på som är tillräckligt hållbart. Har du något tips där? det är så synd att det finns så få täcken i "ordentliga" storlekar, och eksemtäcken finns ännu färre av.

#4 Jag hörde också om några som gav aloe vera till hästarna, både att äta och att smörja på eksemet. Känns som om det är värt att testa åtminstonde. Funkar det så funkar det. Fast någon form av salva med kortison i har fungerat periodvis på honom, så det känns dumt att gå ifrån det helt.

Veronica

chade
2013-12-12 22:25
#6

#5 ja är aloe vera inte varligt, så varför inte pröva. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Victorica
2013-12-12 22:42
#7

#6 Det är lite så jag tänker också :) Är en hel del vitaminer i det också, så det kan hjälpa på så sätt också. Problemet med det är att få i honom det då vi har hö som är kraftigt nog att han ska klara sig nästan uteslutande på det. Men i nödfall får jag väl ta lite och ge honom bara för aloe verans skull. Men å andra sidan kanske han gillar det :D

Veronica

chade
2013-12-12 22:55
#8

men lusern är väl ett grovfoder har jag för mig? Du kanske kan testa och blanda ner det med det, för lusern ska vara bara gräs har jag för mig :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Victorica
2013-12-12 23:09
#9

Kikat lite på det, och det verkar rätt bra :) Frågan är om det kan finnas på granngården, så kan jag dra dit på en snabb räd medan lillebror är på simträning.

Veronica

chade
2013-12-12 23:14
#10

Små stjärnor lyser också i mörkret.

trex
2013-12-13 08:14
#11

Det är säkert sommareksem din häst har,  det du kan göra är lindra symtomen. Köp täcke börjes och hööks har stora storlekar boetts täcken finn stl shirehäst. Prob produkterna skall vara bra, själv använde jag horsol, finns på apoteket.

Upp till toppen
Annons: