Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1557 ggr
[SammieS]
11/23/13, 2:48 PM

Fråga.

Detta är bara en fråga, jag har ingen aning.

Men om man bor i en lägenhet har nog med pengar hyr en stallplats alltså en box dit man kan pendla/åka varje dag skulle man inte kunna köpa sig en häst då om man har intresset och tar hand om hästen bra såklart! :)

Mvh / SammieS

Annons:
Yuuuhanna
11/23/13, 3:03 PM
#1

Om man har råd till allt annat som hästen kostar, som mat, veterinärvård, hovslagare, försäkring m.m. Dessutom behöver man två - tre timmar varje dag att lägga på hästen samt all den kunskap det krävs för att ha en egen häst.

Uppfyller man allt det och är beredd att ta hand om sin häst i många år framöver så visst. Men har man bara tid att åka dit en gång om dagen behöver du ju någon som hjälper till med fodring och in- och ut-släpp.


Praefatio
12/12/13, 3:40 PM
#2

Jag har gjort så i sex år och det går alldeles utmärkt men jag vill inte sticka under stol med att det är jobbigt att pendla. Åkte kollektivt och hade allt ifrån 45-80 minuters resa enkelväg beroende på stall. Själva åkandet hade jag inga problem med (en bra bok löser alla problem) men tidsmässigt var det inte roligt. Var jag i stallet i tre timmar så hade jag fortfarande en total stalltid på fem timmar inkl resa.

Man får se till att stå i ett stall där folk är medvetna om att man bor en bit ifrån och kanske får ta hand om eventuella akuta situationer innan man hinner komma. Jag såg till att gottgöra detta genom att alltid göra lite extra när jag väl var i stallet, om det behövdes. Ställde alltid upp för och krattade gångar, hjälpte till vid träningar etc, oavsett om någon frågade eller ej. Jag tycker om stall där man hjälps åt.

Har man ingen egen bil är det också viktigt att vara tydlig med att man kanske inte kan hjälpa till att köra vattendunkar till beteshagar och liknande. Det brukar inte vara några problem om man erbjuder sig att göra andra saker istället! Det gäller som sagt att se till att gottgöra bara, och vara en tillgång till stallet på andra sätt.

Man måste också se till att ha en bilburen person man kan ringa i nödfall så att man kan ta sig till stallet fort om något händer, eller ha taxipengar liggandes. Man måste ha en akutplan. Vad händer om hästen måste köras i ilfart till veterinären och man själv befinner sig långt ifrån stallet?

Man får också tänka på att hitta ett stall där allt ingår, inklusive den mesta servicen (in- och utsläpp samt fodringar). Jag stod i ett par månader i ett stall, där strö inte ingick i hyran. Det var inte alls roligt att behöva låna bil och köra strö minst en gång i månaden, det blir helt klart ett extra stressmoment. I samma stall hade man dessutom ansvar för insläppet av sin egen häst vilket fungerade dåligt för mig som ibland var tvungen att rida på förmiddagen och helst inte ville lägga två timmars extra resa varje dag på att åka och ställa in hästen i boxen.

Allt det jag nämnt nu går lätt att komma runt om man har tillräckligt med pengar och en schysst ge- och ta-inställning till sina stallägare och stallkamrater. Service, bilhyrning och djurambulans är ju "bara" en fråga om pengar. Har man en ordentlig buffert och känner att man har tid att pendla varenda dag så finns det absolut ingenting som hindrar. Man får bara räkna med att hästen tar upp hela ens fritid.

Upp till toppen
Annons: