Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 1608 ggr
Brunokanin
2013-09-17 22:13

Skadligt med långa tyglar?

Är det skadligt för en skogsmullehäst, kallblod, att lulla runt i skogen på långa tyglar? Jag rider helst utan kontakt med munnen mer än nödvändigt…

Annons:
ängsbacka
2013-09-18 07:47
#1

Kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara skadligt men kanske inte släppa taget så att man är beredd om någpt händer på vägen.

[Moa-]
2013-09-18 13:57
#2

Varför skulle det vara skadligt? Så länge du har kontroll på hästen och kan inverka när du fordras så behöver du väl inga tyglar alls om du så önskar och hästen är tillfreds med detta?

Brunokanin
2013-09-19 06:32
#3

Finns dem som menar att det sliter på dem att de inte "rids ordentligt" och istället får lufsa fram på bogarna. Jag har ju inga ambitioner mer än att lufsa runt på min häst, skogsmulle som jag är, men vill ju ändå inte riskera skada hästen som ju inte jobbas i form…

[Moa-]
2013-09-19 11:35
#4

Dock kan man rida hästen i form utan att hålla den i munnen, och du kan hålla den i munnen utan att rida den i form… Så är det det du vill diskutera så bör du omformulera frågan… =P

Jag tillhör dock dem som inte tror att det är skadligt för hästar att inte ridas "i form", för att en häst ens skall ha en chans att gå i korrekt form så måste den först bli lång och låg och sedan orka bära sig själv… Jag tror däremot att man bör ha ett syfte med ridningen och varför man gör olika saker samt tänka på att underhålla sin häst.

Brunokanin
2013-09-19 12:35
#5

Syftet med ridningen är att ha roligt och mysigt i skogen. Kravlös ridning för naturupplevelsen och kontakten med djuret.

[Moa-]
2013-09-19 13:19
#6

Brunokanin; tänker mest att du även om du vill ha mysigt måste underhålla och utgå ifrån hästen. En häst utan kondition kan ej gå/springa hur långt som helst, kondition, muskler och fysik måste underhållas, att inte få röra sig regelbundet mår djur inte bra av…

Annons:
kakan89
2013-09-23 16:51
#7

Det är inte skadligt, tror det är mer skadligt om du skulle rida runt med korta tyglar i obalans.

 Men skulle du intressera dig för dressyr så finns det ju bland annat Akademisk Ridkonst där man rider med väldigt lite stöd i munnen.

Mantissa
2013-11-12 18:39
#8

Jag hade en medryttare som alltid prompt släppte ner tyglarna. Själv rider jag med lite kontakt i tyglarna, men detta var helt "på lång tygel", med den följd att stoet om hon snubblade riskerade att kliva i tyglarna = inte säkert och skaderisk

orangeh
2013-11-13 22:31
#9

Absolut inte. :)

Ravynsfair
2013-12-12 12:49
#10

Varför skulle det vara skadligt? 
En del påstår att bettet klonkar runt i munnen på hästen men det vetisjutton, beror väl på bett. 

Min fjorddam rider jag ju i grimma och långa tyglar, håller inte ens i tyglarna för det mesta. 
(Hon har supertjock man som tygeln sitter i när jag inte håller, de åker alltså inte ner till benen) 

Iprincip alltid barbacka, alt. akademisk bomlös sadel om vi känner för att ha sadel. 
Min vägrar ta stöd i tyglar så det går fetbort, oavsett om det är med bett eller utan, hon arbetar som bäst när jag inte har någon utrustning alls och endast rider med säte, röst och skänkel. 
Bör tilläggas att vi aldrig ridit på ridbana under de 2,5år jag haft henne. 

Så ja, långa tyglar är ju inte skadligt. :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Upp till toppen
Annons: