Annons:
Etikettallmänt-om-kallblodsraser
Läst 12167 ggr
Daisymink
2/23/12, 7:30 PM

Du & din häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkomna hit! :)

För att vi ska få en bättre bild av vilka vi alla är och vilka hästar vi har tänkte jag att vi kunde sätta ihop en liten presentation här!

(Man väljer självklart själv hur mycket man vill berätta..)

Jag heter Vanessa och bor i Linköping med sambo och en amstaff hane. I stallet har jag en ardenner vallack som heter Valder, blir 7år i år. En riktig charmknutte som smakar på allt! Trevlig att rida, lätt och framåt. Köpte honom för 2år sedan och var då nästan bara körd, så mycket har vi fått göra om från start, men han tycker det är roligt så lättlärd är han!

// Vanessa 

  • Redigerat 1/8/21, 12:44 PM av Niklas
Annons:
ryttarn
2/23/12, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mitt namn är Jerker Klang, jag bor i den mycket centrala byn Säljebacka ett par mil söder om Sunne i Värmland.

Förutom att jag föder upp Gotlandsruss(som ju är en varmblodig häst) så köpte jag och äldsta dottern ett dräktigt sto av rasen kallblodig travare. I somras fick vi då ett oerhört vackert hingstföl.

Stot heter Fenja och är eMoe Odin uUgga uePiril Friggen

Henes son heter Isilon Durin och är eJärvsöviking.

Just nu är bägge två hos Bäst för Häst (www.bastforhast.se) för tillkörning resp inkörning.

Bilden är från i somras då Durin var ca 2 månader och min äldsta dotter rider fenja.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

740tjejen
2/23/12, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Är 30 blir 31 nu i sommar. Bor utanför Bäckefors i Dalsland.

Har en Islandshäst (räknas som kallblod) och en D-ponny korsning (halvblod/new forest).

Islandshästen är under igång sättning, så hon rids inte i dagsläget.

Den andra är utbildad inom western, så vi skogsmullar mest då hon inte håller för träning.

Filippa&Grabbarna
2/23/12, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här kommer vi!!! 
Filippa och Gulliver!
Gulliver är snart 6 år gammal och jag är 26 år gammal.

Ja vad säger man om oss då?
Nu till helgen har jag ägt Gullet i ett år, under det året har det skett inridning och till viss del inkörning (inte 100%). 

Gulliver är lättlärd, påhittig, klirig, envis, tjurskallig, bitig. 
Han har trots sin låga ålder hunnit vara med om mycket tråkigheter och det märker man på honom. Trots allt är han godmodig och jag har inte haft några större svårigheter att rida in honom.
Men vi har problem med annat!

Ja det finns så mycket att säga om denna häst och våran relation!
Självklart har Gulliver en blogg!

gulliversresa.blogspot.com

Lillmulan
2/23/12, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Håller med Vanessa! Underbart kul att se att folk börjar hitta hit, och att få se och läsa om allas fina hästar! Mer sånt!

Jag själv är en 25-årig sjuksköterska som började med kallblod som liten, för att därefter hålla på med varmblod en period och så småningom hittade jag tillbaka till de kära kallbloden igen! Och nu är det kallblod för hela slanten! =D

Har tidigare hjälpt en äldre man i närheten med hans två ardennrar, och har fått lära mig hur mycket som helst av honom! SÅ härligt med gamla hästgubbar som faktiskt vill dela med sig av det dom kan!

I januari blev det dock dags för en "egen" förmåga! En nordsvensk donna i sina bästa år som har gått med föl och därför är grön som en två åring sina 7 år till trots! Henne har jag på foder med en vän för tllfället, men planerar att köpa loss så småningom! Vi jobbar på inridning och inkörning och målet är stambokföring till sommaren om hon är körd tillräckligt tills dess! Vi har en blogg där man kan följa våra äventyr som finns i länklistan här på kallblod i fokus om man är mer nyfiken. Den är väldigt dåligt uppdaterad för tillfället tyvärr då vi ligger lite lågt i halkan.

Vårlilja

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

Faradiba
2/24/12, 8:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej!

Anna heter jag och jag har två ardennerkillar och min kära make har en nordsvensk.

Förutom dessa så har vi, precis som #1 stallet fullt av russ.

Jag var kanske inte så inne på kallblod innan jag hamnade på Wången 1990 och sedan igen 1992. Förutom alla underbara nordsvenskar som fanns där så hittade jag en lite  ardennerflicka som var där på ominkörning "Clara". Den mest underbara och jobbiga häst jag träffat och den första som mosade mina revben Tungan ute.

Tog dock några år innan jag var tillbaka på dessa raser och hade under mellantiden russ och en lipizzaner korsning, som iofs var rätt "tung".

Kummin kom till oss när jag egentligen var på jakt efter en shetlands ponny till barnen, tycker ifs att ardenner är rätt lika en shetlandsponny, lite större bara Flört. Det blev kärlek direkt och så var det klart… shettisen fick vänta……

Bilden är på Kummin, Elvis och Prinsen!

Väl mött!

snailmilla
2/24/12, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej!

Camilla,f.89 Bor på hästgård i Sorunda 5mil söder om Sthlm.

Hur ska man göra denna historia kort?

Häst nr 1 fick jag när jag var 5år, shettlandshingst, de var flyga av det ;) men så blev man ju för lång och tung :/ tillslut.

Häst nr 2 Dressyrsto svenskt halvblod på foder, porslinshäst för ett pengavärde jag aldrig skulle kunna tänka mig. Kändes inte rätt här ute på landet, vi liksom klickade inte och jag tyckte att hon var värd bättre än mig och bara skog. Hon valde ju ridhus om hon fick gå helt själv på lösa tyglar. 

Häst nr 3, Kärleken! Letade helt galet efter en svart nordsvensk vallack, för det var ju min drömhäst. Provred en massa olika, men det klickade inte, den där känslan ni vet.

Men så när jag nästan gett upp hittade jag en ung svart nordsvensk vallack på annons, så vi åkte dit. Och när jag klev ur bilen stod HON där, ett Ardennersto, fux.

Hon blängde på mig med sina stora ögon och kring benen på henne studsade 2st falabellaföl omkring. Kan ni tänka er den synen!

Frågade om hon var till salu, och visst va hon det! Dagen efter var hon hemma hos mig på gården. Skulle aldrig göra en sån snabba affär igen, med tanke på allt fuffens nuförtiden.

Men!!! Här står hon änn idag och vi är helt klart föälskade i varandra, jag trodde aldrig att man kunde skapa ett sånt starkt band till en häst. Det är hon och jag, och vi älskar varandra. Hor har den pussigaste mule man kan tänka sig!

Det sjuka är att jag satte mig upp och vi red och red och red i alla gångarter, snäll som få. Och sen ringde den riktiga uppfödaren där hon stått hela sitt liv och sa till min moster som han fick tag i "Låt inte den lilla flickan rida henne, hon är aldrig sutten på!!!!!!!" Hahah men det gick ju bra, och det gör det fortfarande , haft henne i 9år nu! :)

Isa f.1997 (diplomsto, 4föl efter sig)

Far Terrosan

Mor Ida

Annons:
examynia
3/3/12, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hej

då har jag hittat hit.

25 år kommer från den smålandska östkusten.

hållt på med hästar sedan 11 års ålder å då var de islandshäst som gällde i 9 år.. där efter var jag hästlös ett tag innan jag fick tag på min Egonsten.:-P en korsningsvalack på 6 år.. honom hade jag i 5 år nästan innan han fick tas bort juni förra året RIP. saknar honom än.

Men nu idag så äger jag en kallblodskorsning.  Nordsvensk korsad med appaloosa.. tyvärr så ser han inte så cool ut som de låter:P men han är en rätt stor häst dock bara 162 hög men de räcker.. bred som en ångvält… hahah..

Steffen S är 7år gammal i år å jag har haft honom sen i augusti så vi är fortfarabde på de stadiet att vi försöker lära känna varenda hörn av varandra.. vilket går bättre å bättre.. denna stora koloss är inte alltid så rolig när han blir rädd för saker å sticker åt sidan å kastar av mig:P men hanhar blivit jätte duktig.. just nu håller vi på med terapiövningar å tillitsövningar så han lär sig att lita på mig när de prasslar å är äckliga saker man måste gå runt å över..å han är sååååå duktig jag är en väligt stolt matte… hehe

annars så är jag själv en skogsmulletjej men nu när jag har en häst som faktiskt kan en del dressyr så måste jag ju faktiskt underhålla de anser jag.. då jag inte kan så mycket själv så blir de jobbigt.. å inte har man råd med tränare heller:(

så om nån bor i närheten så får personen i fråga gärna hjälpa till att både rida till honom lite å gärna hjälpa mig att få till de.. då jag adrig varit riktigt dressyr intresserad så har man inte lärt sig så mycket inom de.. men skulel vara kul att lära sig..

han är en riktig pärla.. alla bara älskar honom han är en gosig nallebjörn. han vill alltid vara till lags å förstår han inte vad man menar så visar han det.. de är bra i ridningen.. försöker jag med nåt som han inte förstår då gör han verkligen inget alls.. tg ett tag innan jag hittade rätt skänkelläge på honom å jag förstod itne vad jag gjorde för fel å varför han itne lyssnade.. men oj vilket uppvaknande när jag hittade rätt.. oj oj oj vad de gick framåt i allt..

å jag hoppas att vi får många år tillsammans.. han är mitt hjärta.

länger in ett par bilder på min pärla åxå=)

Zaphix
3/3/12, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag heter Camilla, är 24 år, och har en kallblodstravare som heter Docke Doj men kallas för Dacke. Han är e: Järvsöfaks ue: Pilmingutt och är född 2001.

Köpte honom sommaren -10 och innan dess hade han travtränats, dock bara kvalat som åtta-åring..

Jag håller på med parelli natural horsemanship, så började utbilda honom inom det på en gång jag köpte honom och har fortsatt med det sedan dess. Vi tränar och tävlar även i körning, första tävlingen var förra sommaren i lokal LA i dressyr och precision.

Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaka, men håller på att ta mig tillbaka till ett normalt liv och ska förhoppningsvis plugga till keramiker till hösten om allt går som det är tänkt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
3/4/12, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Lina här, 27 år, Har en shire/ardennerkille som heter Harry född -05.

sysslar med lite allt möjligt, allt från PArelli Natural horsemanship till hoppning, dressyr och körning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lena90
3/4/12, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej Lena heter jag och blir 22 i december, lever i skogarna i Kronobergs län :P

Vill börja med en stor eloge till er som har skapat denna iFokus, detta är precis det jag saknat och nu är listan komplett :)

Jag är uppväxt med nordsvensken genom min morfar och denna ras ligger mig mycket varmt om hjärtat <3
Kvar därifrån finns min mammas 2-åriga sto Slenda, e. Elveligutten, u. Stjerna.
Stjerna fick vi ta bort hastigt i början av januari i år pga av att åldern tog ut sin rätt.

Hos min far finns ardennern Alfa, en gammal dam som blir 26 i år och har också funnits där genom min uppväxt.

Nu har jag själv mitt 3-åriga russ sto Torpets Aurora och fjord stoet Locka, 10 månader, e. Temperament 227, u. Lovis
Locka kom till mig igentligen när hon fortfarande låg i mammas mage, hösten förra året då mitt gamla shettis sto hastigt gick bort och jag blev lovad av min svärmor (som äger Lovis och en drös med fjordingar) att namnge fölet när den såg dagens ljus. När det lilla sto fölet sen ploppade ut och hon blev en Locka så bestämdes det också att jag skulle köpa henne :)
Hon ska i framtiden bli min kör och ridhäst :) Aurora kör jag även med.

Carpe diem!

Kaliber73
3/6/12, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag är en 38 årig tös som alltid älskat hästar och har nu ett kallblod, hon heter Molli, är född 1992 E Peer Gynt 36 U Mumlan,,

Hon är ljbrbl och hela 152 cm så hon är en stor dam,trevlig också,,

Hon kom till mej efter ett vanvårdsärende och jag hoppas hon blir kvar i många många år till..Har någon upplysningar om denna tös så hör av er,,vill veta så mkt som möjligt!!!!Flört

[Tovab]
3/10/12, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag heter Tova, blir 16 till sommaren. Har en kallblodstravare vid namn Dal Vera. e: Östby Molle u: Nordlilja. Köpte henne -10 och då hade hon stått i en hage i ungefär ett år. Innan det travtränades hon och gick premielopp som 2 åring. Exakt vad mer hon har gjort inom trav vet jag inte. Har utbildat henne själv och på 1,5 år har hon blivit utbildad LA/LA.

Vera är född 2004, alltså 8 år. Vi hoppar, rider dressyr, tricktränar , skogsmullar, tolkar osv. Lite svårt att beskriva henne då man nästan måste uppleva henne. Hon har fastnat på ponnymått, 146cm med brodd när hon mättes nu i vinter! Flört Busig tjej som både är världens coolaste och har nerverna utanpå.. Hon är lite flaxig eller hur man ska förklara det. Jag är ju van henne så jag tänker inte på det. Men nu när andra har ridit henen har jag fått höra att hon är nervig..

Världens bästa tjej i mina ögon! Skulle ju ha dne där SM ponnyn eller en storhäst utbildad MINST MSVB. Men jag kom hem med en fet outbildad travare på nyblivna 6 år. Har ju dock alltid varit svag för kallblod så kunde ju inte tacka nej. Köpte henne för egna pengar och hon står på mig för det är MIN häst! Skrattande

[Tovab]
3/10/12, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har ju en blogg också, www.kazince.blogg.se

Annons:
Siggebus
3/24/12, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kul det här! Glad

Heter Susanne och bor i Skåne.

Jag har en Kallblodstravare på snart fyller 18 år.

Jag hoppas han lever lika länge som sin far Troll Jahn för han blev väl upp mot 30 år.

Han startade sitt liv uppe i norra delen av landet och det var meningen att han skulle kamma hem många sköna slantar inom travet…..så blev inte fallet. Glad

2003 köpte vi honom och då hade han varit ifrån travet i ca 8-9 månader.

Han vart riden men inte skolad utan bara typ rakt fram med mycket fart. Cool

Efterhand har han blivit en mycket trevlig allroundhäst och är även hopptränad vilket han verkligen har fallenhet för.

Nu rids han för tillfället inte alls förrutom några lugna skrittrundor då och då. Dottern har flyttat hemifrån en bit och jobbar mycket.

Men han har det bra - skrotar omkring i stoooooora härliga hagar tillsammans med sin kompis islänningen och bryr sig inte alls om att han inte rids Glad

Dock ska det snart ske en förändring - jag har själv ridit mycket i mina dagar men bl a pga stor övervikt (på mig alltså Tungan ute) så har ridningen legat i träda.

Nu har jag gått ner sakta men säkert 33 kilo och väger nu 73. Jag har 6-7 kilo kvar till mitt mål och DÅ ska jag klättra upp i sadeln ingen efter snart 30 år!! *hjääälp*

En del har sagt till mig varför jag inte säljer hästen men absolut inte! Han har det bra och så småningom ska vi ge oss ut på härliga skogsturer tillsammans och jag har dessutom lovat honom att aldrig sälja!

emmajensennn
4/1/12, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hejhej!

Han både ett kallblod och en shettis ;) vil ni veta mer om mig säg till :D här kommer en bild på mitt kallblod :D

You can't make a rainbow without a little rain

PP
4/1/12, 11:39 PM
#16

Heter Pernilla och är av årgång 73, boendes i sydvästra Dalarna och egentligen shetlandsfantast med en egen liten flock om fem st. Intresserad av körning, har precis börjat utforska det som populärt kallas NH samt rider på ridskola.

Hade tidigare en ridhäst, Aramis e.Immer 359 u.travarsto som var det coolaste man kan tänka sej. Många år sen jag fick ta bort honom nu, och rider sedan dess på ridskola. För länge sedan lovade jag mej själv en ridhäst i 40-årspresent, men det återstår väl att se hur det blir med den saken. Efter Aramis upptäckte jag att ridhästarna blivit väldigt mycket mer temperamentsfulla, vilket kanske inte riktigt passar mej. När jag träffade min första tinkerkorsning 2006 och blev handlöst förälskad, kändes det som om jag hittat rätt: som en stor shetland till sättet. Flört

Har inget kallblod, men drömmer om en rödskäckig tinker….

Sandrisch
4/8/12, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag heter Sandra, f.95 och jag är medryttare på en smått övervuxen nordsvensk som heter Cormint. Han är 12 i år och helt underbar, trots vissa sämre stunder. Vi tränar dressyr eller är ute i skogen och myser, hoppar lite ibland då han tycker det är superkul, dock är han inte så duktigt - men viljan finns ju i alla fall ;) Har även lärt honom att buga, vilket är det nya favorit-sättet att tigga på ;)

[Akkurat]
5/24/12, 7:49 PM
#18
[Johanna och Dalmatinerna]
#19

*borttaget av moderator*

Denna tråd är enbart till för presentation av folk och hästar, annonsering sköts via annonstorget. Mvh Lillmulan

Milleruddan
8/30/12, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hejsan
Ja heter Camilla och är född 90 :D bor i lilla Örebro med min Nordis kille Loke på 12 år :D

Vi är mest inriktade på hoppning då det är det vi gillar bäst, tävlad LD!

Loke är en tuff kille i lyxförpackning kan man nog säga, väldigt tuff i psyket, men när man väl har han på sin sida så är han urmysig, han rids ändast, då han har lite för mkt nerv och huvud för körningen så då när han inte kan köras på ett helt säkert sätt håller vi oss till ridningen ^^

Loke är efter Eloge 1903 ich undan Randi XLIII (43)

fråga på om det är nåt ni vill veta :D
Mvh Camilla och Loke

på Bilden är det Emma och Loke ^^

Annons:
League
12/3/12, 10:59 PM
#21

Hej! Andréa heter jag, 24år och bor i skaraborg. Uppväxt med döle och fjording (pappas) bägge körda i skogen. Har haft en ardenner/nordsvensk/fjording valak själv (red in honom själv). Har inte haft häst eller varit häst-aktiv på ca 8år pga skola o jobb. Men i fredags blev det dags för ett nytt projekt (ÄNTLIGEN!) Då köpte jag mig en Ardennerflicka på 2år, lugnaste o mysigaste unghästen jag haft eller sett någons sett. Hon är en brunskimmel på ca 152cm (än så länge) Vi håller på med tömkörning, ja mycket mer har vi inte hunnit med, men hon ska både köras och ridas in under kommande år. Sen har vi bara ett STORT mål nästa år: 3års premieringen i sommar, vi hoppas på dimplom då mamma är diplomsto, pappa godkänd hingst och storebror gick in som godkänd hingst i somras :) Ja det var väl lite om oss :)

emmajensennn
12/4/12, 6:29 AM
#22

Appaloosa är väl kallblod? ;)

You can't make a rainbow without a little rain

Denna kommentar har tagits bort.
Emelieeliesersson
12/12/12, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag är en tjej på 14 heter Emelie. Jag har en tinker tjej på 13 vårar. Hon är väldens goaste och piggaste. Tiara som hon heter älskar att rida ut och hoppa. Sedan augusti har vi börjat hoppa, eftersom hon aldrig hoppat hos sin gamla ägare. Hon är jätte duktig och vi är redan uppe på 50 höjder. Hon är en pärla i dressyr men vi har ej ridhus så det blir mest rida ut nu när allt är fruset. Tiara är en ponny med både  viljan och huvud och jag hoppas vi kan börja tävla lite hoppning på klubbnivå snart.

lsoderberg
12/13/12, 3:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

hej, jag har ingen egen häst men jag är hos jan olov och praktiserar och åker dit och rider på ett kallblodstravare som heter baron (baron mackaron, gulroten, gulisen, baronis ja han har rätt många namn;) han är en 7årig hinst. jag är snart 18 år och har hållt på med hästar sen jag va 5. har haft foderhästar och har åkt och hjälpt kompisar med deras hästar. jag bor i en liten stad som heter hudiksvall med min familj. har även en mellanpudel vid namn olle som jag klickertränar och kör lite agillity med. baron och jag tävlar ingenting. men tränar mycket på att han ska lyssna på mig och jag måste vinna hans förtroende mer. vi hade väliga problem i början. men de vart bättre ett tag men n är vi nästan tillbaka från början.. efter första gången jag red på honom så va jag förälskad. även fast jag mest bara måsta sitta o hålla i mig haha ;D

min älskade lilla knäppis, som jag älskar denna häst! <3

lsoderberg
12/13/12, 3:13 PM
#26

jag har även en blogg som han är med i rätt mycket ;) http://lsoderberg.devote.se/

[Confiance]
12/25/12, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hej!

Emma heter jag, är 17 år och har sedan 2,5 år tillbaka ett ardennersto vid namn Tiara. 1 år senare skaffade jag en travarkille som kallas för Tangen. Just nu är Tiara 15 år och Tangen 20 år.

Jag var en helt nybörjare när jag skaffade Tiara. Men hon har lärt mig allt jag kan och har aldrig haft en bättre läromästare! Hård men rättvis och ärlig är hon.

Hon har vart inkörd sedan unghästtiden, men blev riden istället för körningen. Men nu när vi hade en stor svacka i ridningen i somras hoppade jag över ridningen. Och har nu börjat tolka efter henne när snön kommit. Det älskar hon!

Hon är en envis, mest tjurskalligaste häst jag vet, otroligt givmild och omtänksam men har en enorm vilja! Hon är den bästa häst man kan krama om när man är nedstämd…

Tangen rider jag mest i skogen med, men har nu börjat snoka på western. Har varit på en del "kojobb", drivit in våra kalvar och vart hos en westernkille och drivit en stor tjurflock över åkrar. Tangen tycker det är jättespännande med kossor!

Annons:
[Confiance]
12/25/12, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

men fick jag inte med mig dem andra bilderna…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Skylvik
2/6/13, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hej på er :)

Mitt namn är Sofie, jag bor i Strömstad är 24 år gammal och bedriver Ardenneravel i liten skara.

Hingsten: TURE 11852 e.Tyr 11744 u.Laura 115433

Avelsstot: MIRANDA 116173 e.Bonid 11626 u.Amira 115001

Ungstot: MÄRTA e.Regent 11808 u.Amelia 116445

Som ni nog förstår kör jag mest men det händer att det blir en ridtur lite då och då! Dom må vara stora men mycket pigga och uthålliga..

Kallblod är livet!

[Aremea]
2/22/13, 6:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Minou heter jag, 27 år gammal och jobbar som klickertränare, hovvårdsspecialist och fårdräng. 

Bor på min familjegård tillsammans med sambon, våra åtta hundar(vall-och draghundar), fem hästar och några får. 

Inom hästeriet har jag mest ägnat mig åt akademisk ridkonst, men även lite tornerspel och en hel del långritter. Har jobbat på ATG-klinik, som ridlärare, turridningsledare och hästskötare innan jag utbildade mig till hovvårsspecialist. 

Min nordsvenska brukshäst Lea mötte jag när jag jobbade som ridlärare. Hon var ridskolehäst och jag fick uppgiften att träna med henne innan lektionerna varje dag. Det tog inte många pass innan hon klev rakt in i hjärtat på mig. Det tog ett år att samla ihop pengar till köpesumman, sen köpte jag loss henne! 

Hon är numera en 22 år gammal välskolad ridhäst och helt underbar i all hantering. Blir lite stressad när vi åker på träningar så på ålderns höst har hon fått slippa det, men långritter hoppas jag kunna fortsätta med i många år till.

Pelzi
3/1/13, 8:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Kan väll ladda upp mig och Sally min medryttarhäst hon är ett lettiskt kallblod hon är 9 år gammal.
Hon älskar att hoppa och galoppera :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

josefiins
3/3/13, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Detta är Esses Lilla Emil, nordevensk.

Han ägs av en arbetskompis till mig. Jag hjälper henne att rida/hantera honom så mycket jag hinner (jag rider i 3 stall + på ridskola).

Han är född 2008 och tanken var att han skulle springa på travet, men det passade inte honom. Han var inget för att vinna. Då köpte arbetskompisen honom, hennes dotter red in honom.

Glad att han blev ridhäst, han är (för det mesta) helt underbar att rida. Samarbetsvillig och skitsnygg! Ska bli spännande att se vad det kan bli av honom.

Annons:
josefiins
3/3/13, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Detta är Joker, fjordhäst.

Joker är född 2005. Jag äger honom inte, utan hjälper ägaren att motionera honom (han står i ett grannstall till mitt "ursprungsstall").

Jag började rida honom förra sommaren. Vi var i väg på två hopp-claear rounder och en dressyr. Nu i vinter har han dock fått vila lite för mycket, då jag har haft så mycket i min kalender. Men tanken i vår är att sätta igång honom, och kanske, eventuellt försöka kvala i bruksridning till fjordSM i sommar. Vi får se hur det går! :)

MiaDo
2/22/14, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag heter Mia och min häst hetet lapp fax men har alltid kallats lilleman, han är född 08 och vi har fött upp honom själva. Han är en helt otrolig kompis med stor personlighet! Just nu vet vi inte vad vi kommer att syssla med i framtiden men jag både rider och kör, vi får se om vi stannar kvar i den engelska ridningen eller om vi går över till AR. Tankarna har snurrat endel :)

740tjejen
2/22/14, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Har idag denna häst på foder. :) Korsning Nordsvensk bruks och paint. snäll men väldigt het, vill springa hela tiden även om hon flåsar som en luftbälg. Vill inte skritta alls. Den sonen sitter på :)

Upp till toppen
Annons: