Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: skötsel
Läst 2539 ggr
Mulla
0

Hjälp! Mugg/Rasp?

Mitt sto har strax under kotan och ner mot ballarna fått mugg..! Såg även en liten tendens frampå kotan!

Det är bara på ett av bakbenen och ingen annan stans ÄN!

Hon har otroligt mkt hovskägg!

Mina frågor är;

• Har ni några bra knep, huskurer eller beprövade salvor att rekommendera för att få bukt på muggen?

• Behöver jag klippa ner hovskägget?

• Hur förebygger jag på bästa sett att muggen kommer tillbaka?

_Hålla benen torra i detta väder är ju inte möjligt!! :-/
_

Tacksam för alla tips jag kan få!

Skylvik
0

Hejsan!

Jag har Ardennerhästar och det enda dom har problem med är just mugg.. Jag klipper ner hovskägget på båda bakbenen på min hingst tidigt på hösten för det ska hinna växa ut till våren och visningarna. Han har vita bakben och muggen trivs extra bra där.

Detta för att komma åt och tvätta men även för att huden då kan andas lättare. Mugg är svår att bli av med (mina står mestadels i grushagar)

Jag tvättar med Hibiscrub och smörjer med riktigt feta salvor (absolut inte Helosan) Allt finns på apoteket! Men visst.. ibland behövs det starkare grejjer och då får du helt enkelt höra med din veterinär.

En proteinrik kost påverkar också, för då trivs muggen extra bra.

Lycka till!

Sofie

ostsiv
0

Kolla in på
http://www.alyose.com/

Där finns bra naturmedel mot mugg.

snailmilla
0

Precis som #2 så vill jag också tipsa om www.alyose.com Mitt ardennersto har alltid haft rasp mer eller mindre men i år tröttnade jag!! Rakade av allt hovskägg på bakbenen och började pilla och smörja med allt möjligt. Men så fick jag tips om ALYOSE och beställde hem GURKMEJA hon åt 2msk i 21 dagar vilket är en kur och skorpor föll av själv samt såren läkte :D Och nu är vi friia från det!!! Lycka till

trex
0

Vi hade 3 hästar med återkommande mugg, det slutade med att det var fotskabb, vi fick sebacil utskrivet av vetten. Efter det har vi varit förskonade från mugg och rasp. 2 år har gått sedan dess.🙂

[daytona]
0

Min nordis hade en del mugg när hon om hit, Jag rörde inte det inte borstade inget, o idag är allt borta……har mkt renare hagar iofs än där hon stod åxå, det gör sitt till.

Borsta karleder är det värsta man kan göra om det är smuts där. Huden är tunn och blir irriterat när man gnussar med en borste! Jag tycker personligen det är bättra att låta det vara. Sen har jag hört ngn som gav sin nordis Bovete och raspen har försvunnit på hästen!!

Som sagt titta på ALYOSE dom har mycket bra!

mvh marie

Ove-D
0

Jag har fått för mig att mugg och rasp trivs där det är fuktigt och surt. Det var riktigt längesen som jag hade en mugghäst men min första ponny hade det så gott som varje senhöst. Då tvättades hon med fast tvål som är basisk. Och jag har för mig att jag smörjde in med idominsalva efteråt.
#5 Hur mycket bovete fick  hästen?

[daytona]
0

#6 det vet jag inte, hörde bara att hon gett hästen. Men man får höra med dom som säljer det hur mkt dom ska ha, är väl enklast?