Jobba på galoppen, tips?
Hej.
Håller på att träna upp mitt kallblod som förut var tränad för trav, sen dess bara riden för skojs skull (tyvärr oftast i full fart) Men nu med mig som ägare ska det bli mer seriöst då han har mycket att ge.
Har övat in galoppfattningar så han vet vad han ska göra, dock stressar han upp sig och försöker bara sticka ner huvudet och dra iväg nu för tiden.
Han har alltid velat springa i full fart men förut så har jag då kunnat få ner honom i någorlunda tempo när vi varit ute och ridit men efter sista gången har jag tappat suget då han drog ner huvudet och stack iväg i full fart utan möjlighet att stoppa honom….Men nu har vi tillgång till ridbana och kan äntligen komma igång med galoppträningen på allvar.
Det blir dock bara något galoppsprång innan han bryter av eftersom det går så snabbt (annars hade han väll gått omkull.)
Tips på övningar för att få en mer samlad och kontrollerad galopp?!?!?!
När jag hade min ridtravare (varmblod), så lärde jag honom att kontrollera sig galopp genom att ta bort all fart, så att säga.
Jag började med att lära honom att börja trava från halt, och att stanna lika snabbt på ett så litet kommando som möjligt. Först när han kunde kontrollera energiutbrottet vid trav gick vi vidare med galoppen.
Då var det samma sak. Att börja i ett galoppsprång från halt, ta 4-5 språng, och sen stanna. Det tog ett par månader innan det var perfekt, men till slut kunde vi trava, och sen övergå till galopp.
Att lära en travare att galoppera genom att hästen "måste" för att gå snabbare, är inte riktigt en hälsosam sak :) På så sätt kan ni ju, som du säger, gå om kull och grejer! Men sen tillhör det saken att jag absolut hatar att inte ha kontrollen. Så att trav-trava eller galoppera hej vilt kom inte på fråga! Det ska vara samlad och långsam galopp, eller så kan det va :)
ja men det låter ju jättebra!:D
I traven jobbar vi mycket med det där att göra halter osv och han är ju mycket lugnare nu än förut, men man måste ju som sagt ha tålamod.
Då är det bara att börja träna för fullt då:)
Kan han fatta galoppen på kommando från marken? vid longering/löslongering? Om han inte kan fatta galoppen lugnt och sansat utan ryttare kommer han inte klara det med ryttare. :)
Om du inte får stopp på honom så troligtvis drar du i bägge tyglarna va? Testa att dra i bara en och göra en så kallad one-rein-stop som används inom Parelli Natural Horsemanship. Det har räddat mig många gånger. När man har ett stort starkt kallblod har man ingen chans att stoppa genom att ta i bägge tyglarna.
mer om one rein stops hittar du på NH-ifokus :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lägg volter och låt han bygga upp sig. Dumt att "ta bort farten" då de lätt tappar framåtbjudninge. du vill ju ha kvar energin i en mer samlad fart bara.
Jag tycker det låter som att den inte är stark nog att galoppera i ett lugnt tempo än. Så jag skulle bara träna galoppfattningar ett tag framöver. Alltså bara fatta galopp, galoppera några få språng och sen bryta av igen. Och då vara noga med att den är lugn och i bra balans innan du fattar galopp. Variera gärna mellan att fatta från trav och skritt. Om du hoppar med den så kan studs och/eller galoppbommar vara bra styrketräning. Som "broms" så var noga med att du inte fastnar i att dra och dra och dra i innertygeln om du rider på volt. Utan tänk att du rider den från inner skänkel till ytter tygel. Och ja, rid på volt, istället för att harva runt på fyrkantspåret (enligt min erfarenhet tappar många balansen och "drar iväg" på långsidorna. Har du tillgång till en bra tränare så rid för den ibland!
När man ändå pratar volter så ska man inte förakta jämna och fina serpentiner som gör att man får en mjuk och fin häst, hästen svarar ofta bra på hjälperna och man själv får en väldigt bra koordinations-övning. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja just nu håller jag på mycket med att galoppera något språng för att sen sakta av, sen låter jag han lugna ner sig lite innan man försöker på nytt.
Lite hinder tränar jag också och det har gjort mycket känner jag!
Behöver bara lite inspiration till olika övningssätt så man kan variera och inte bara köra galopp något språng sen bryta av igen osv. Sen hade det ju varit fint att ha en backe att träna upp muskler i, men det är en bristvara i naturen runt stallet…

Det står inte hur länge du ridit honom? Det kan inte vara så att han inte har orken/musklerna till att bära upp sig i de andra gångarterna heller kanske?
När vi köpte vår Kallblodstravare så la vi galoppen på hyllan helt och hållet ett bra tag - lät honom bara ta några fattningar lite då och då.
En häst som tränats för travet har en helt annan muskel"formation" eller vad man ska säga och de muskler som behövs för att hästen ska orka "komma upp" och bära sig, trampa under sig etc finns helt enkelt inte.
Jag hade nog satsat på mycket arbete i skritt först och främst där hästen får lära sig att samla sig, länga sig, sidförflyttningar, halvhalter som verkligen går igenom etc etc. Skritt är en underskattad gångart som man kan göra mycket med.
Sedan lägga in samma arbete i trav, dvs korta och länga, halvhalter, sidoförflyttningar - göra hästen mjuk och följsam.
I början orkade vår pålle bara några steg i galopp med ryttare på ryggen men det förändrades efterhand som han blev starkare och fick fler ridmuskler.
Jag har tränat honom sen i sommras och då hade han stått väldigt länge och var överviktig och hade inga muskler så vi startade från början, har nyligen börjat öva galopp med honom då jag väntat på att han ska få ordentligt med muskler och att han ska gå samlat i traven.
Lite info om hur det har gått på senaste tiden:
Sen ridbanan blev klar har vi övat mycket speciellt med ett litet hinder på ca. 20cm som draghjälp och han börjar bli bättre och bättre och inte försöka rusa iväg och han orkar bära upp galoppen myckeeet bättre. Lite problem i höger varv dock.
Men 1 varv och en volt klarade han i vänster. Superstolt!!!!! :)
Mycket arbete med rakriktning från marken för att få hästen att hitta sin balans utan ryttare i alla gångarter, vänta med traven tills skritten fungerar och vänta med galoppen tills traven fungerar osov. (Lös) Hoppa små hinder med tex ett språng i mellan eller studs i korta serier. (Kolla så att du har rätt avstånd i dina övningar). Klättra ett par dagar i veckan sakta sakta både uppför och nedför, det stärker upp hela hästen. Låt hästen galoppera rakt fram på gärden, gärna med snö - inte fullt ös utan försök att korta och länga galoppen om vart annat. Galoppera i slaka uppförsbackar. osov.
Hur går det för dej?
Jag tror att din häst behöver bygga upp kordination, balans och muskler innan han kan galoppera lugnt och balanserat under ryttare. Man ska inte börja med en gångart innan hästen är redo för den.
Jag hade jobbat i skritt och trav, tills han kan trava lugnt och kort i samling och balans. Sen hade jag börjat rgöra galoppfattningar ur det eller ur skritt, och inte ridit mer i galopp än han klarar av att göra i balans. Till att börja med kanske bara nåt språng åt gången. Det är bättre att rida 2 steg i balanserad, samlad galopp än att rida 1 varv i obalans. Det sista ger honom ingenting.
Jag upplever att det ffa är koordination och balans som är problemet för en travare när det kommer till galopp. Men låter man saker och ting ta sin tid och gör ett bra grundarbete kan alla travare galoppera i balans under ryttare på böjt spår.
När du väl börjar med galoppen kan det vara nyttigt att göra det inte vara på böjt spår på banan utan också på rakspår, tex på en grusväg. Och tänk på att inte bara fokusera på galoppen, för det tar på krafterna att göra en korrekt galoppfattning. Gör ett par stycken, ta en paus, gör ett par till, och lägg ner till nästa pass. Du bygger upp galoppen genom ett bra grundarbete i skritt och trav också. Jobba gärna med skolorna.
Arbeta hästen i slutor i skritt, skrittpiruetter, växlingar mellan skolorna och förvänd/rättvänd sluta. Slutan aktiverar samma muskler som galoppfattningen och hjälper hästen att bli stark utan att man behöver hålla rätt på tempot samtidigt. Om hästen inte kan utföra rörelsen i skritt kan den absolut inte göra det korrekt i andra gångarter.
Det finns en kanonbra övning som man gör på en åttvolt, som verkar nå fram till de allra flesta hästar.
Tänk att vi börjar i mitten av åttan, och börjar i högervarv på den högra volten. Ha hästen ställd och böjd och se till att ha en god sökning framåt-nedåt (inte bakom lod - FRAMÅT nedåt!). Arbeta hästen i skritt.
rid första kvarten av volten i sluta, halva volten böjd rakt fram på något längre ram och sista kvarten i öppna och något kortare ram. Vid mitten av åttan ställer du om och gör samma övning åt andra hållet.
När hästen är mjuk så provar du att göra en galoppfattning vid mitten av åttan, istället för att ställa om. Fatta ur skritten. Bryt av galoppen INNAN DEN TAPPAR KVALITE! Bättre med en bra ansats och sen skrittarbete igen, än fem slängiga steg ur balans.