Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: skötsel
Läst 3002 ggr
LinaN
0

svavel och olja för hovskägget?

Är det någon här i sverige som använder sig av den huskuren för att hålla hovskägg och huden under hovskägget i bra skick?

Letade efter omvårdnad för hovskägg på nätet o snubblade över denna sidan genom flera andar sidor för både clydesdales, shire, tinker mfl hovskäggsraser.

Eller vad har ni för huskurer?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lillmulan
0

Wow, det där har jag aldrig hört talas om men det lät ju lite spännande. Vad är scratches tro, hovskabb, mugg eller rent allmänt klåda på benen?

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

LinaN
1

#1 så som jag förstått scratches är att det är typ småsår i hovskägget som kliar, små-varar och är allmänt småäckliga och orsakar obehag hos hästen.

något som torkar upp huden och dödar bakterier är ju inte dumt, men samtidigt så känner jag att det är väl lite väl häftigt o experimentera med själv på sin ludenben innan man vet mer om det. Men iaf jag har hittat många sidor från brittiska öarna, dvs england, skottland och irland som kör med detta, samt folk i europa typ tyskland och även bortanför stora pölen iusa har jag hittat sidor som rekommenderar sådana här svavelmixar.

Men alla säger ju att det ska vara food-grade svavel alltså svavel som är så fint att det kan användas till matlagning mm (har aldrig hört talas om mat och svavel i samma mening förutom vid kokta ägg som kan ge svavelandedräkt ^^) och itne den typen av svavel man köper på sin lokala bygg eller färghandel.

bell
0

Färgaffären har ibland rent svavel de med av 100% renlighet står på förpackningen att det är till bland annat fodertillskott. 70kr för 750g. Annars kan det beställa på http://www.kheprifoder.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?sSearchWord=Svavel%20-%201%20kg Inte dyrt där heller 130:- för 1 kg. En gammal beprövad metod här i sverige oxå bara det att nordsvenskarna & ardennergubbarna inte använder internet och inte vill erkänna att deras hästar oxå har problem med hovskabb t ex. ;)"Di gammle" använde ofta sulfa & torskleverolja till sina hästar,

1 näve svavel & 1 liter olja (gärna parafin men även vanlig billig olja fungerar) blanda & smeta in hästens såriga pariter 1 gång /vecka. Samt ge svavel i fodret. Minns inte hur mycket.

LinaN
0

#3 det är väl så, man pratar inte om det. Speciellt om man är en gammal gubbe med sina huskurer och hemligheter!

Tack så mycket för tipsen! Jag funderar faktiskt på att prova. Ska dock rådfråga min vet först också. Har läst att vissa hästar kan vara överkänsliga mot svavel, så ska testa på en fläck på bogen först IFALL det blir en allergisk reaktion. Har läst om flera hästar ute i världen som svullnat upp svårt om benen och blivit allmänpåverkade och det var då pga svavlet vilket på sätt o vis vart tur enligt hästägarna eftersom vissa mediciner hästarna får injecerade innehåller svavel o bättre få en reaktion utanpå kroppen än inuti kroppen.

bell
0

Är så skönt att inte ha en hårighäst vissa dagar Flört

LinaN
0

#5 haha, du säger det?