Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: utrustning
Läst 2685 ggr
LinaN
0

Benskydd till bautahästar

Ja, vad har ni för märken på era hästars benskydd? (om ni använder benskydd alls dvs)

Jag har inte hittat några skydd till min tottos bakben för han stryker sig på kotorna bak ett par gånger varje pass, och det låter så illa. Så egentlgiein så hade han behövt ha strykkappor bak vid all ridning för att förhindra skador. Han har alltid strukit sig där så det är inget som vuxit bort eller gått att träna bort, det är så han rör sig helt enkelt.

Fram har jag ett par strykkappor från börjes (deras bakstrykkappor för att de skulle passa fram alls) som funkar bra när vi är ute i snårig mark. eller i kardborreland.

på hööks köpte jag ett par neopreneboots i största storleken, var typ XXXFull, men de fick jag kämpa som en idiot för att få runt foten på honom. Hade velat ha ett par boots fram när man hoppar för säkerhetsskull då han är rätt klumpig och trampar på sig själv emellanåt.

tips? ta gärna bilder och mått på hur grova era hästars ben är också så man kan jämföra måtten :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

helenecarlsson
0

De här skydden köpte jag till min som har väldigt grova ben, minns inte måttet men jag kan mäta om du vill, har iaf inte hittat några skydd som passar henne, så hittade jag dessa (mina är svarta) och de är Förvånad förstora isället, kanske kan vara nåt till dig =)

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610586

Ardennerryttaren
0

Kommer jag ihåg rätt så är min ardenner pojke 33 cm runt skenbenet.

Det är super svårt att hitta benskydd till våra stora bjässar. Men, ett tips är att köpa de största du kommer åt, sen använda fantasin och designa om dem lite.

LinaN
0

#2 jo det är väl så man får göra!

Daisymink
0

Linda går ju alltid, men kanske inte så kul :)

// Vanessa 

LinaN
0

#4 njah, det tar sån lång tid ^^ Jag är så lat med lindandet nuförtiden.

minky
1

om skydden passar runt kotan så är det ju ganska lätt att bara sy på en förlängning av kardborren.  kostar inte många kronor per meter på tyg affären…

Lillmulan
0

Bra tips Minky!

Jag har ett par eskadron som faktiskt är väldigt stora och bra.

Catago är rätt stora i storlekarna har jag för mig med.

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se