Bra förstahäst.
Vilka hästar är det som brukar passa bäst som förstahäst? Finns det en speciell ras som brukar vara lite lugn och så av sig, men ändå har lite kräm i galopp och så?
Vill ha en som är en stor häst med mankhöjd på max 165 cm.Det brukar ju skulle vara en gammal och lugn häst, men har gått på ridskola nu i 6 år så kan rida åp pigga och unga hästar.
Tror inte man kan rekomendera en speciell ras som bra första häst egentligen, handlar nog mycket om individen i sig. Men fjordingar är oftast lugna, min är 150 hög och pigg och framåt. Galopperar mer än gärna i skogen och utan att stressa upp sig.
Alla raser/hästar är olika individer så man får pröva sig fram vilken häst som passar sig själv som första häst. Tänk inte bara på rasen, tänk på hästen i sig
You can't make a rainbow without a little rain
Jag har en tinker som första ras, och alla tre tinkrar jag ridit har varit trygga, hon jag har nu har mycket go i sig och perfekt som första häst, förutom att man måste kunna vara bestämmd för dom är kända för att vara envisa så är dom jätte mysiga och finns i olika stolekar och med olika kapaciliteter, Rose som var min första gillade bara att trampa runt i skogen barbacka och tävlade gärna galopp upp för ängarna mot sin shettis kompis, var värdlens lugnaste (och envisaste). Kevin som inte är min men som jag ridit ett antal gånger är jätte stor och stotlig, duktig i dressyr men gillar mest att rida ut, en fin sällskapshäst som vet hur stor han är = kan ibland bara stå still och vägrar och gå, och då är det bara så, haha. Tiara som är min nuvarande är en mindre typ, liknar en vanlig ponny. Hon gillar skogen och att hoppa, hon är jätte pigg och mysig.
Annars är fjordigar fina också :)