Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: off-topic
Läst 1285 ggr
elinhoglund
0

Problem i foderavtalen

Om man ska ha en häst på foder så vill man ju såklart att den ska genomgå en vet. besiktning och i detta fall så är det personen som lånar ut hästen som ska betala den. Vilket är tycker är väldigt bra! Men nu måste personen som ska ha hästen på foder betala för att se på resultatet utav besiktningen och så ska det väl inte vara? Detta är för att personen som äger hästen ser detta som en personlig värdehandling.
Antingen så får man betala för vet. besiktningen vid återlämning eller så betalar de nu för att få se den. + Om hästen har fått något fel under tiden den stått på stället så blir de skyldig att betala personen i fråga för att hästen som sagt fått någon annan skada eller dyl.

bell
0

Få se om jag förstått rätt:

Om fodervärden väljer att ta hem häste med "osedd" veterinärbesiktning måste denne betala veterinärbesiktning vid fodertidens slut.

eller

Fodervärden betalar och tar del av veterinärbesikningen nu och tar hem hästen och slipper betala för veterinärbesiktning vid återlämning.

Men för båda gäller: Om hästen skadar sig under fodertiden står fodervärden för eventuell veterinärvård samt ersätter ägaren förlorat "hästvärde".

Var det så?

elinhoglund
0

Ja, precis så. Kanske inte mitt budskap framgick så mycket som jag hoppades!

bell
0

Att man delar på veterinärbesiktningskostnaderna tycker jag är rimligt. Inte bara tittar på dem utan att båda har ett varit exemplar. Är en trygghet för båda så att säga.