Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: allmänt-om-kallblodsraser
Läst 1623 ggr
Kinora
0

Många funderingar kring hästar...

Jag har som sagt lite funderingar som jag tänkte att ni häst kunniga kanske kunde ge mig lite råd med:)

Jag gör detta kort.

Jag har kollat runt på olika yrken inom hästar, hästmassage och hovslagare. Detta ska då bli mer hobby, eller extra knäck till det jag arbeter med idag. För det sägs vara tungt och kanske inte så att man kan livnära sig på.

Men för att kunna bli hovslagare ska man ha haft daglig kontakt med hästar i 5 år om jag inte minns fel nu, vilket inte jag har haft.

Jag har nu i sommar fått upp ögonen rejält för hästar, och rider nu på ridskolan. Men där får man ju inte den där dagliga kontakten med hästen som jag vill åt. Jag bor på en mindre ort så folk med hästar är det ont om, så tankarna har farit runt om att ha en egen häst…inte på en gång då:)

Men då undrar jag hur länge bör man ha hållt på med hästar innan man köper en, och hur mycket kostar det att äga en…försöker luska ut men får som inga riktiga svar av dem jag frågar. Känns som att de inte har koll sj:(

Jag läser det mesta jag kommer åt och ska nu köpa fler böcker för att få veta ännu mer.

hoppas ni förstår vad jag undrar över. För själv känner jag mig lite snått förvirrad hur jag ska kunna gå till väga för att uppnå det jag vill.

mvh Kinora

annika85
0

Lättast är att  ringa till kansliet som handhar din utbildning och förklara läget för dem.

Det brukar inte vara svårt att komma överens, vad de igentligen vill är att man har den kunskap som krävs för att kunna hantera djuren säkert under utbildningen.

MVH

Lillmulan
0

Det där med kostnaden skiljer oerhört beroende på vart i landet man bor då kostnaderna för inackorderingen kan skilja rejält!

Enklaste för att få ett hum är väl att fråga i de stall i närheten som erbjuder platser?

Utöver det så tillkommer ju kostnaden för inköp, försäkring, utrustning, ev vetrinärkostnader, vaccinationer, avmaskning, skoning m.m.

Slantar med andra ord loss på en hel del i slutändan, men värt vartenda öre om man är biten ;)

Hur länge man bör vänta innan man skaffar en är jättesvårt att säga då vissa är mer fallna för det än andra… Tror mycket har att göra med vilken inställning man har och vilka man har runt sig som kan hjälpa en med sin kunskap i början.

En lämplig start vore kanske att testa på att bli medryttare och få känna mer på vad det egentligen innebär att ha en egen häst några dagar i veckan innan man går "all in". Att rida på ridskola har självklart mycket att ge, men det går inte att jämföra med en egen häst på något vis då minst hälften av tiden, om inte mer, går åt till allt runt omkring. Mockning, foder, in/utsläpp, pyssel med utrustning och häst m.m. Sen lite beroende på hur och var man inackorderar sig tillkommer massa arbete med det med. Vi som driver vårt stall kollektivt har mycket med staketunderhåll, byggnadsunderhåll, harvning av paddock m.m m.m

Tid bör man med andra ord ha gott om hehe! Kul att du blivit fast i hästarnas underbara värld, hoppas du blir kvar länge, :)

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

Kinora
0

#1 Jag har nu ringt dit och hört med dem och det var inte så farligt som de stod på sidan. Så utbildningen som hovslagare skulle nog kunna gå att ordna men problemet kommer åter till att de ville ha mer hästvana, och att jag så mycket som möjligt skulle vara i närheten av hästar.

#2 Jag bor i mellansverige, och just på min ort finns det som sagt ont om hästfolk som själva äger hästar så att vara medryttare hos någon blir en aningen svårt, dock ska jag försöka hjälpa till hos en som bor i grannbyn då jag kan. Men där kommer själva ridningen bli lite si sä där:(

Men hoppet finns kvar:)

Aribigga
1

Kan du inte höra med din ridlärare om du kan få vara på ridskolan och hjälpa till med det dagliga? I alla fall på helgerna. Mocka och göra i ordning hästarna för lektioner? Då får du dessutom vana av många olika hästpersonligheter i stället för bara en medryttarhäst :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Kinora
0

#4 Ja, de e skulle jag kunna höra om. Nackdelen är väl att jag fått en känsla av att de är små tjejer som tror de är nått där, men jag får väl försöka köra mitt race;) tack för lite råd och uppmuntran! det känns bra då man ibland funderar på om man är ute och cyklar…hihi