Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: off-topic
Läst 4110 ggr
KKajsa
0

Träning av unga kallblod?

Har fundering på hur vanligt det är att man spänner in sina kallblodsunghästar med olika inspänningstyglar. Har en bekant som tycker det är förträffligt att spänna in sin nyliga två-åring. För att denne ska jobba i form.

Många undrar oxå om h-n rider två-åringen. Gör man det? Jag har alltid fått känslan av att kallbloden växer långsamt och att man ska vara försiktig i träningen av en ung växande individ.

Är nyfiken på hur det fungerar i er värld. Hur hårt jobbar ni era 2 & 3 åriga kallblod. Jag förstår att det kan vara skillnad på de som tränas för trav. Men jag tänker på dem som tränar en familjehäst & ej en tävlingshäst.

Hur håller hästarna i förhållande till sin träningsstart? Jag känner det som att hästen inte får några viloperioder & då ej heller får ro i kroppen att växa & hitta sin egen balans i takt med att hela hästen växer.

Halvbloden rids in i perioder med riklig vila emellan. Men här pratar vi om träning större delen av året. ca 4-5 dagar / vecka bland annat köring m sulky (2 personer i vagnen), longering m inspänning. Plogning. osv. ser det som +när hästen blir svettig av jobben.

Så era tankar uppskattas. Själv är jag så inne i mitt att hästen hinner lära sig allt den behöver bara man ger allt tid & jag har häst för att ha häst länge.

Hur tränar ni kallblodsunghästar. varför gör ni så?

Brollan1
1

Man spänner in dom försiktigt om ens något, så unga hästar har inte musklat sig tillräckligt att bli inspända nämnvärt och frågan är om det är värt att göra det överhuvudtaget då dom växer så mycket fortfarande. Nu pratar jag ridhäst och inte körhäst.

Att rida in en häst så ung som 2 år går väl an om man inte ställer några krav på form närmsta året utan bara rider framåt och har kul utan krav annat än att betee sig och följa tygeln samt att lära sig förstå dom absoluta grunderna. Insidan av huvudet är inte riktigt moget förrän i 4-5års ålder så att pressa ett barn med för mycket i början är mer skadlikt än nyttigt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KKajsa
0

Ok är det vanligt att man rider/åker på 2 åriga kallblod tror ni? Hur håller dem när de kommer upp i åren?

Själv väntade jag till min häst var 3 vi har ju minst 20 år kvar ihop så varför stressa? ;) Givetvis vet jag inte vad som är rätt eller fel- tycker bara det är intressant att höra andras tankar om det hela :)

Brollan1
0

" KKajsa " det finns en hel del i det du skriver om att vänta, men har man bråttom så kan man rida in hästen vid 2 års ålder och rida sparsamt och utan krav vilket jag tycker är ok, Frågan kan ju ställas som så, är det någon vits att rida in så tidigt som 2 år, och det vete tusan om det är det. Dock så läste jag en artikel i hästfocus tror jag, där man poängterade att tidig träning gav starkare senor men var riskfylld.

Om man tänker på att ryggen är det sista som växer i hästens benstomme och den är först klar vid tidigast 4 års ålder så kan man ju fundera på om ridning är så bra för ryggen så tidigt som 2 år. psykiskt så är hästarna rätt barnsliga vid 2års ålder men lättlärda. Så vad som är rätt och vad som är fel vete gudarna och fingerspitzgefyle får råda i varje enskillt fall. Dock så är kvalificerad ridning tidigt i ålder väldigt dåligt för hästarna, se bara hur många fullblod som har dåliga ryggar. Dom startas under sadel som 18månader och tävlas som 2 åring. Många är förstörda i ryggen som 3åring.

min 50öring i ämnet

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KKajsa
0

& den 50öringen är jag glad för :)

Hade varit intressant med fler tankar, men det är ju badväder ;)

Träning på rätt nivå är det svåra att få till.

ostsiv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har kallblodstravare och de körs in tidigt som 1,5 åringar. Men vi rider inte in dem förren på sommaren som 3-åring,och då är de oftas födda i april/maj. De utvecklas långsamt och speciellt de storvuxna. Vår 3-åring är stor och sen i travsammanhang, och vi ska nu börja så smått med inridningen. Man måste se från individ till individ, men kallblod rids in tidigast vid 3 år.

Foto:jag själv på 3-åriga ÖstTindra

Brollan1
0

Förr i tiden så körde man in hästen föst och sedan red man in dom pga att man ansåg att inridningen var så mycket lättare om dom var inkörda först. Man kan väl ochså spekulera i att det hade lite och göra med fysisk mognad ochså att inte belasta ryggen för tidigt så därför kördes dom in först. Körning är nog lättare för hästen iom att den inte "bär" någon extra tyngd utan "bara" drar vagn vilket inte belastar lika hårt, detta under förutsättning att hastigheten hålls nere, för vid höga hastigheter så får jag känslan att det är rätt höga laster på leder och hovar.

Ännu en 50öring

Lycka till