Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: avel
Läst 2797 ggr
PaulineH
0

Fjording - registrering vid korsning

Hejsan!

Jag är väldigt dåligt insatt i fjordingsaveln eller deras registratur, men hörde för ett tag sedan att de märrar och hingstar som fick korsningsföl skulle uteslutas ur registret och får i framtiden inte producera fler registrerade föl. Detta gällde förvisso i USA, men registraturen borde väl tämligen ha lika regler oavsett land?

Blev bara så ställd då jag ändå sett en hel del fjordkorsningar med både det ena och det andra. Är det alltså så även häromkring att hon utesluts ur registret om hon betäcks och får ett korsningsföl?

Kan hända att ingen vet här, men kan ändå hoppas att där dyker upp någon som har lite koll då jag aldrig hört om detta innan:P

PP
0

Har mycket svårt att tänka mej det, iom att vi är med i EU och de stipulerar att avkommor till föräldrar införda i samma stambok, ska kunna införas i den stamboken.

Vet detta då det länge var oenigheter om detta i "min" ras, där man inte ville stamboksföra föl e.hingstar som inte uppfyllde särskilda krav för att vara "godkända". Som det var förr.

USA är ju inte med i EU och gör därmed hur de vill. Iofs är inte heller Norge med i EU och som modersland för rasen kan de ha andra regler, och vad som då går först, moderlandets regler eller EUs regler, vet jag faktiskt inte. Om jag var du skulle jag kontakta svenska fjordhästföreningens stambokskontor och fråga.

PaulineH
0

Ja, det var detta som framgick ganska tydligt när man läste vad som stod i http://www.nfhr.com/catalog/index.php?rules=1

Där står under D: In the interest of protecting the genetic purity and the highest standards of the Fjord horse, we will withdraw from the Norwegian Fjord Horse Registry any mare or stallion that is used for crossbreeding with another breed or species. Violators will have their membership suspended and will lose all membership privileges including registration, transfer of horses and any voting rights. The names of owners and horses will be placed on the suspended list.

Jag har aldrig hört om något liknande här, vilket är varför jag blev få nyfiken. Ofta verkar det väl som om raser har ungefär samma regler oavsett land? Eller rättare sagt, så har det varit för de raser jag själv har erfarenhet av och som därtill har stängda stamböcker.

Jag mejlade fjordhästföreningen för att få rätsida med det, men har ännu inte fått svar. Har du någon du vet sitter på svar så är jag klart intresserad av att veta;) Jag har som sagt ingen fjording själv, men är mest nyfiken på hur det egentligen ligger till då det var något av det strängaste rent regelmässigt som jag hört för en ras.

LitenPyssling
0

Fjordingen är en av få raser som är i princip ren ifrån en massa korsningar, detta är något man vill bevara. Att fjordingen förblir fjording med de rena gener som finns.

En spontan tanke är att de vill få bort dessa som korsar och därmed tar de bort detta för de som ändå korsar. 
Man vill ju bevara fjordingens rena gener så min spontana tanke är att detta är en av få åtgärder man gör för att undvika korsningsavel. Man vill helt enkelt inte stötta de som korsar.

Men jag vet inte, det var bara en spontan tanke!

In the interest of protecting the genetic purity and the highest standards of the Fjord horse, we will withdraw from the Norwegian Fjord Horse Registry any mare or stallion that is used for crossbreeding with another breed or species. Violators will have their membership suspended and will lose all membership privileges including registration, transfer of horses and any voting rights. The names of owners and horses will be placed on the suspended list.

- De vill helt enkelt ha kvar fjordingens oförstörda gener och därmed "blocka" de som ändå korsar för att skydda.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

PaulineH
0

Jo, jag hänger med på den tanken. Håller ju på med araben som också anses vara en ren och vldigt gammal ras, och de har ju stängd stambok för att bevara blodet. Samma gäller ju en del andra raser med, så att bevara rasen tycker jag inte är det minsta konstigt. Däremot har jag aldrig hört att man alltså drar så drastiska åtgärder för att göra korsningar. En korsning blir ju ändå aldrig reggad som ren fjording, så precis som med araben så kommer ju inget nytt blod in i rasen och den är bevarad. Men att faktiskt bestraffa uppfödaren till en korsning och låta modern/fadern aldrig kunna "tillverka" en registrerad fjording igen kan jag tycka låter som något det avelsförbundet är ensamma om.

Men som sagt, jag förstår väl delvis hur de tänker, även om jag personligen kan tycka att det är att ta i - vad jag däremot undrar över är varför det gäller olika regler i olika länder. I Sverige får du väl mej veterligen inte papprena dragna på mamman till en korsning, medans då får det i tex USA. Det var lite där jag var lite förvirrad, då de flesta raser har samma regler för sånna basala grejer oavsett vilket land de är uppfödda i. Det talades om EU ovanför, och om det är något som står i deras stadgor så bör det ju göra att organisationens egna regler ang att papperna dras inte gäller i EU-länder då EU's stadgor går före. Kan ju absolut stämma!

trex
0

Hör med fjordhästföreningen.

PaulineH
0

5# Mejlade dem ang ungefär när jag skapade tråden, men har inte fått något svar än tyvärr.