Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: körning
Läst 4923 ggr
Lillmulan
0

Hur gå tillväga vid inkörning

Vill gärna veta mer om hur ni brukar gå tillväga när ni kör in hästar?Metoderna är säkert lika många som kuskar, så här får ni gärna dela med er av era bästa tips.

Observera att inkörning är inget jag rekommenderar den oerfarne att ge sig in på, utan detta är för att utbyta tips och idéer bland de som ägnat sig åt inkörning tidigare. Om du vill ha hjälp att köra in din häst, vänd dig till din lokala rasförening och fråga efter tips på handledare som kan hjälpa dig.

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

myra82
1

Vi brukar tömköra från tidig ålder och i början är vi 3 personer, 1 bak i tömmarna och de andra två på var sin sida framme vid huvudet. Så småningom tar vi bort de vid huvudet. När hästen kan detta, svänga, stanna, ökning, sakta och att stå still så brukar vi ta på dragliner som är av kraftigt rep längst mot hästen och sen kraftika kettingar som släpas i backen. Det för ett väldans väsen att gå med dessa på vägen men då vänjer sig hästarna med lite oljud :) efter detta brukar vi ta en träningssläde och efter det är det dags för vagnen.

Lite kortfattat om hur vi brukar göra Skrattande

Anna452
0

Kortfattat: Föl körs vid sidan av modern tex i vårbruk och skogsbruk. Tömkörs med liten sele själv endast någon månad gammal, med flera medhjälpare. Först arbete med linor, växla sida och växla underlag. Vänjer bekbenen vid beröring av linor, vänjer den med ljud bakom. Sedan vänjs vid skaklar, sen skaklar med däck bakom. Sen dags för kälke. Sen kälke med lass. I början mycket lätt lass, tex en liten stock. Lasstyngd byggs på. Sedan  Går i par med äldre erfaren, snäll häst. Arbete i vårbruk (harv). Vänjer vid 4-hjulig gummihjulvagn vid 2 års ålder. Både enbet och par. Skogsbruk (självständigt )tyngre, större kälke. Arbete i skogen, lasta på - lasta av timmer för att vänja dom att stå stilla. Vid 3 års ålder fler turer med vagn. Vårbruk med såmaskin och ringvält. Prova på plöjning på hösten. På vintern dags för skogsvagn med lass. 4 års ålder får starta i tävlingar (skogs-, bruks-,plöjning).

Inkörning är ett långtidsprojekt därför måste man se till att man sätter upp varje träning så att hästen lyckas. Viktigt med säkerhetstänk och flera medhjälpare. Dessutom är det helt oslagbart och guld värt att ha en erfaren körkarl som tränare eller mentor.

Bland de jag känner med nordsvensk anser man inte att hästen är inkörd förrän den gått framför alla olika redskap/vagnar.

koa
0

Hej!

Det finns en jätte bra inkörnings CD och bok, författare är

Hans Sidbäck. Vi har själva kört in hästar efter den metoden och det fungerar utmärktGlad

Lena90
0

Lite kortfattat hur jag brukar göra. Allt är också beroende på hur mogen individen är för de olika momenten, vissa går det lite snabbare med och vissa kräver lite längre tid för att förstå och lära sig momenten.

Tömkör först, i så många miljöer som möjligt. Vänja vid linor eller skaklar, jag har gjort en egen släpa av björkslanor som funkar super, denna kan jag både ta isär ifall jag bara vill ha en slana och sen sätta ihop till släpan igen. Sen vänjs de vid att dra däcket med järn kedje linor som låter lite mer och däcket ger det lite mer tyngd. Under tiden tränar jag också att kunna gå i och ställa upp i en rockard, sen när hästen är mogen nog sätter vi för och kanske bara spänner fast den i början och av. Sen testar vi att gå lite medans jag tömkör bredvid vagnen. Beroende på hästen så sätter jag mig i rockarden sen.

Det som är otroligt viktigt och som inte nog kan betonas är medhjälparna. Så många som möjligt vid varje nytt moment och minst en/två längre in i momentet.

Carpe diem!

Tusen
0

Vi har gjort en instruktionsfilm om hur vi gör vid inkörning. Hur lång tid det sedan tar beror helt på hästen.

Här är länken till filmen.