Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: foder
Läst 3675 ggr
examynia
0

äter era fort?

upplever ni att era hästar slänger i sig maten jättefort?

jag tycker att min bara vräker i sig medans andra tycker att han inte gör de. har fått råd om att INTE ha hönät i boxen för att sakta ner ättiden å att dom äter ju ändå sin giva som dom ska hur fort dom än äter.. jag vill nog att han ska äta långsamt men är ändå rädd att han ska fastna i ett nät .. för han sliter som fasen när han äter ur nät så rädd att han ska slita sönder nätet så de åker ner å sen fastna i det:S

hmm dilemma de..

men ni som har hästar som äter fort.. hur har ni löst de? eller låter ni dom äta i sin egen takt å när de är slut så är de slut?

har ltie ångest med hur jag egentligen ska göra

Daisymink
0

jag trodde min kille åt fort men tycker nog ändå inte att han gör det. visst han äter mycket men inte så att han slänger i sig maten. Jag vågar inte sätta in nät i hans box, tror han skulle fastna direkt. Han blir lite för otålig vid middag så tror en hov skulle slängas in fort i det där nätet :)

Men om din häst alltid ätit så och ser ut att vara fin i form och hålla hullet bra, eller inte blivit sjuk kan det ju inte göra så mycket om han fortsätter så?

// Vanessa 

examynia
0

hmm nä de är sant.. han är ju i gott hull å verkar må bra vad jag tycker.. å han får i sig allt han ska osv.. så de kan ju itne vara så farligt då.. har aldrig tänkt på de på de sättet.. hehe tack=) min slänger inte med hovar å sånt så tror inte de s kulle vara nån fara men man vet ju inte .. skull eju aldrig förlota mig själv om han fastnar å skadar sig pga att jag tycker han äter fort liksom..

Lillmulan
0

Men va? Inte hönät för att sakta ner ättiden, det kändes lite bakvänt? Jag har förvisso småmaskigt så det drar ju definitivt ut på tiden, men även ett standard nät måste ju sakta ner det jämfört med om det ligger på backen? Finns jättefiffiga lösningar på byggen för att undvika att hästarna fastnar i näten, ska se om jag kan hitta länk när jag är vid en dator (är på mobilen nu) stress vid fodersituationer är ett rätt vanligt problem skulle jag tro tyvärr

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

[Tovab]
0

Min har hönät inne för att dra ut på ättiden då jag inte vill att hon ska stå utan mat för länge.

Min sitter löst, tar i spånet men hon fastnar minsann inte.

Zaphix
0

Min har hönät både inne och ute, han har aldrig fastnat trots att han haft hönät i nästan 1,5 år.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Hästar är designade för att äta 16-18 timmar om dygnet nånting, så att förlänga mattiden så länge som möjligt är A och O för att ha en häst som inte utvecklar olater och får magsår.

Så lyssna inte på dem som säger att hönät inte är bra.

Jag har ett SMHN-nät till min och han sätter i sig ca 10-12kg på en natt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

examynia
0

okej.. min ska ju bara äta 8 kg per dygn så vet inte hur jag ska kunna förlänga de tillräckligt lång tid:S för de tar ju inte jätte lång tid med sånt nät heller då ju:S jag är så kluven i allt detta så de finns inte:S jätte jobbigt.. men de r väl bättre att länga ut de den tid de blir utlängt än inte alls iof..men de lutar åt att köpa ett sånt nät faktiskt om man får in pengar snart vill säga..

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 då skaffar du dig ett småmaskigt nät i lagom storlek så du förlänger tiden så långt som möjligt.

Vissa dagar ligger det litet kvar i nätet på mitt, och då har han inte vart hungrig över natten.

Mina har dessutom fri tillgång ute i hagen.

och han är ju inte direkt tjock heller. Går 3-4 dar i veckan.

examynia
0

#8 ja får nog bli så sen då.. för hans 3 kg äter ju han upp på typ 30 minuter:S så kanske förlänger med de 3 dubbla iaf då.. å de ä rju bättre än inte alls..

hade gärna haft fri tillgång å sådär men de funkar tyvärr inte:/

Lillmulan
0

Jag köpte småmaskigt på eurohorse för 79:- från de som har www.svenskridsport.com man kan ju kontakta dom och se om man kan köpa det via webben, kunde inte se det via sidan men den är under uppbyggnad tydligen

examynia
0

aha okej.. 79 kr vore ju toppen inte så dyrt.. men är de slowfeeding nät då eller vanlgit hö nät?

Lillmulan
0

Det är slowfeeding nät fast i klassisk tappning :) samma typ av nät som vanliga hönät fast rutor på 4x4 cm istället

examynia
0

Okej jag har ett vanligt hö nät som har så stora hål men vägar inte riktigt ha de på så låg höjd är lite rädd att han ska fastna eftersom att de blir lite större hål längst upp. Men då är nog slowfeeding näten bättre på de planet åxå

LinaN
0

Globus saluför också smhn i klassiska hönäts-stilen. :)

Daisymink
0

Vet inte om folk missförstod mig för jag skrev aldrig att hönät skulle vara dåligt. Hade det på mitt halvblod dom fastnade i det så för min del vill jag inte använda det, men inte för att jag skulle tycka det var dåligt. Utan bara av den anledningen.. Men som dom andra skrev så saktar det ner tiden så du kanske ska kolla på något av det dom andra skrev som förslag.

// Vanessa 

LinaN
0

#15 sen är det ju STOR skillnad på om hästen fastnar i ett vanligt hönät med rutor på 15x15cm eller ett SMHN med rutor på 4x4cm :)

även med skor och brodd ska hästen vara bra mycket skicklig för att trassla in sig och fastna i ett SMHN, däremot så har jag inte jättemycket för de traditionella med stora maskor, de är ju farliga.

cmoco
1

Mina hästar har alltid mat framför sig i både boxen och hagen så dom behöver aldrig slänga i sig maten plus att vi har halm i boxarna.

Men ibland när vi har nya hästar som slänger i sig maten så brukar jag blanda grovfodret med halm och då pillar ju hästen i sig höet/ensilaget först och på det sättet äter dom lite saktare.

[Quickeman]
0

Du kan inte ge halm utöver höet? Så får den ju mer tugg när höet tar slut.

sofiek90
1

Jag tror att hästar som hetsäter vet att maten tar slut och det gäller att äta så mycket som möjligt innan dess..

min lilleman äter lugnt och har alltid gjort så länge jag haft honom. Han får mat, han lämnar om det blir för mycket. Jag tycker det inte är så vanligt att en shettis gör det, men han är väl inte den matglada typen av ponny…

MVH

Sofie

Egonson
0

Min häst äter jättelångsamt.

Hans ardennerkompis däremot äter så fort, jag har aldrig sett en häst äta så mycket på så kort tid, jädra vad effektiv han är!