Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: foder
Läst 7325 ggr
Lillmulan
0

Vad äter din häst?

Foderstater är alltid intressant. Berätta gärna vad ditt kallblod äter och utveckla gärna varför ni valt just det fodret.

Personligen kör jag på fri tillgång till hösilage och lite lite gott i form av 1/2-1 dl vetekli och 3-4 morötter och biotin.

Blev vetekli pga jag ville ha ett proteinrikt foder utan för mycket energi. vetekli har ett högt fosfor innehåll vilket jag egentligen inte behöver, men i den lilla lilla mängd hon får var dag är det inget som påverkar kalcium/fosfor kvoten nämnvärt. Biotin får hon för hovkvaliten.

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

minky
0

min nordsvensk äter ca 10-12 kg torrt hösilage (TS ligger på runt 80%)

dock får hagkompisen hö o de brukar byta högar med varandra på dagarna… =)

men mängdmässigt runt 10-12 kg om dagen iaf.

sen får han 2-3 nävar Spillers Cool Mix på kvällen, mest för att jag vill att han ska få nåt i krubban när han kommer in på kvällen… =) o lite mineraler några ggr i veckan

valde cool mixen för att den är speciellt framtagen till heta hästar som ändå behöver lite energi utan att bli ännu hetare..

han är inte igång så mycket just nu så kan hända att jag ökar kraftfodret efterhand som vi kommer igång igen…

ryttarn
0

Våra kallblod, både märren och unghingsten, får mer eller mindre fri tillgång på hösilage och sedan tillskott av Lucerne.

Lucerne får dom som proteintillskott då dom behöver lite mer än vad hösilaget innehåller. Sedan givetvis mineraler och vitaminer(just nu mest B vitamin när dom fäller)

Enligt nyare forskning på Wången så finns det ingen anledning att ge något annat än grovfoder, då har den forskningen företrädesvis varit på en stor grupp högpresterande unga travhästar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anna.H
0

Våra hästar får ca 12 kg hö av god kvalite,samt St Hippolyt Hesta Mix ( för kallblod) samt Irish Masch,samt b-vitamin & lite olja. Jag är mycket nöjd med detta hästarna är jättefina i hårrem & hull. Trevligt forum

ryttarn
1

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

examynia
0

min häst äter bara grovfoder å lite betfor. betforen är mest för att blanda mineralerna med å att han itne ska bli sur när andra får.

skickade in min analys till oberoende foderrådgivare å behövde inget mer.. skönt att ha ett så bra grovfoder. skickade även till hippo men där skulle de va massa annat foder så man undrar ju ibland:S men jag har ett bra grovfoder å behöver jag mer energi när han sätts igång så ökar jag bara högivan.. toppen:D blir kanske b-vitamin snart de skadar ju inte:P

[Quickeman]
0

Min kallblodstravare äter runt 15 kg torrt hösilage om dagen (väger ej) + 0,6 kg (torr) lusernpellets (ges uppblött)

Klasselover
0

Fri tillgång på hösilage i småmaskiga nät och en morot morgon och kväll när de andra får kraftfoder :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[Tovab]
0

Iprincip fri tillgång på hösilage. Min lilla dam trycker nog i sig runt 15kg iaf..

Sen får hon 3dl vetekli för fosfor (har gjort höanalys)

3dl müsli för protein. That´s it :)

Egonson
0

Min lilla fotboll äter just nu följande;

Gräs/bete dagtid, finns inte jättemycket i den hagen
Något kilo hö morgon och kväll, samt halm om han vill ha något att tugga i sig
75g HippoGrow mineraler
Lite linfrökaka och några morötter.

Om ett par veckor blir det bete dygnet runt, han får då gå på gammal ängsmark så att han inte blir tjock. När han går på bete brukar han vägra äta allt annat så då får det räcka med gräs.

cmoco
0

Våran Finnhäst får 15kg hösilage

2kg havrekross

0,5 kg Speedbeet

0,3 kg soja

2dl rapsolja

50gr salt

1dl foderjäst

30ml selen och E-vitamin

Biotin

Han får ska äta så lite socker  och stärkelser som möjligt har denna diet nu gjort att han mår bättre och kan tränas fullt ut igen. Han går relativit hård travträning ca 5-6dagar i veckan.

Just nu går han iofs bara trögträning med tryckvagn. men vi ska även börja köra mer snabbjobb med han.

Har även en kbl-sto på 23år

Går nu på bete+5kg höensilage(om hon kommer in på nätterna)

1kg havregross

0,2kg betfor

150gr soja.

Biotin

Hon ska nu skrittas igång 3-5dgr/vecka efter avvänj av föl.

http://allavihastanaistallet.blogg.se/?tmp=06091554&fb_source=message

sofiek90
0

Min lille får ca 4- 4,5kg hösilage/dygn, fri tillgång på halm inne i boxen, 1 dl Bvitamin (pelleterat, han äter inte de flytande varianterna) samt ½dl mineraler och vitaminer. Han får beta gräs vissa dagar när regnet inte öser ner och då minskas hösilagegivan på kvällen litegrann. Jag får ge honom lite av spiller high fibre cubes som godis om jag vill. Men det är inte lätt då han inte vill äta det ^^

Ponnyn har vila och får inte anstränga sig. Ger jag honom mer mat inne (lunchen är samma mängd för alla i stallet) så lämnar han och jag behöver då slänga maten.

MVH

Sofie

JoannaLi
0

'Älsklingsvännen' (medryttarhästen) står på fri tillgång på hösilage, och så blir det väl 1-2 morötter (oftast 1) som belöning, mer blir det ju när vi har dåliga dagar och han måste ha mer uppmuntran när han gör rätt. :)