Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: i-stallet
Läst 5493 ggr
Lillmulan
0

Strö?

Då vi är på gång att skaffa nytt strö går man mycket i tankar kring vad som är bra men samtidigt kostnadseffektivt. Innan har vi använt halm, men den är inte så lätt att få tag i år, plus att kvalitén på det vi fått tag i inte varit någon höjdare alls. Värdelös uppsugningsförmåga och rundbalar som tagit slut på nolltid tack vare detta. För att inte tala om doften… Inte kul alls! Vad använder ni för strö? Vad är er genomsnittliga månadskostnad? Vad har ert strö för fördelar och nackdelar?

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

Lillmulan
0

Nu har vi kört på spån sen en och en halv vecka! Guuuuud vilken skillnad, så skönt! Luktar MYCKET mindre ammoniak.  Det enda negativa är att det tar en himla tid att mocka numera då jag är en pedant i spån tydligen haha.

examynia
0

jag använder spån.. så kallad lantbruksströ.. alltså de som är sågspån inte kutter.. har bädd med så de går fort att mocka.. luktar inget å fyller på en bal kanske var  10-11 dag tar ut kiss förståss om de bygger på för mycket.. så jag är nöjd med mitt..=) luktar inget de heller..

Siggebus
0

Jag har haft halm tidigare men det tyckte jag var värdelöst till min pålle i alla fall - suger inte upp och rörigt, kladdigt blev det.

Sen provade vi kutterspån men jisses vad jobbigt för min kallbloding med sin lååånga och tjocka man och svans! Fullt med spån varje dag som man knappt fick ur. Rynkar på näsan Själv hostade jag också av det när jag handskades med det.

Har även haft vanligt sågspån som vi hämtade billigt i egna säckar på en träindustri. Obs - detta var giftfritt vilket är viktigt. Det var faktiskt jättebra men till slut palla jag inte köra och hämta - var några mil dit och sen skulle man ju hämta hö och halm på annat håll.

Sen flyttade vi till ett stall där vi bara får ha torv och det köper vi nu i balar.

Jag tycker det funkar jättebra - har bädd och det luktar mycket lite samt är lättmockat. (Förrutom i början när jag hade lite svårt att se skillnad på vad som var tollar elle torv ha ha  Tungan ute)

Har som sagt byggt upp en bra bädd som nu är ca 15-20 cm tjock. Mockar bara bort tollarna och ibland om det har blivit lite löst som är blött.

Fyller på en hel bal ca var 14:e dag - det räcker sedan i 14 dagar så det finns torrt, löst och mjukt material ovanpå hela tiden.

Jag gör alltså av med ca 2 i månaden vilket kostar mig 180 kr.

LinaN
0

Har min på halm. Det är väl sådär…. går åt ca 250kg/månad. och nu senaste balen vart väldigt fin, MEN det var av en sån kvalité att den sög skitdåligt, men var tydligen väldigt smaklig.

Ska testa att gå över till spån sen och se hur det blir. Hade honom på spån för ett antal år sedan och det blev väldigt grisigt. men då vart han bara 2 år. Kanske blivit renligare sen dess ;)

Däremot så funderar jag på att blanda upp spånen med nån bal torv, eller så köper jag värmepellets som är små i storleken och blandar upp med, det borde göra att spånet ligger mer stilla.

Finns flera i stallet som kör enbart på värmepellets men jag tycker inte det ger tillräckligt mycket stöd för hästkropparna. Jag vill att min häst ska kunna ligga ner utan att riskera att få skavsår eller liggsår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sofiek90
0

Jag har haft olika till min,

Halm fungerade inte alls, men mest för att jag inte är så bra på att mocka i det.

Sågspån gör det ju ljust och fluffigt i boxen, lätt att se vad som ska mockas ut och det ser mysigt ut. Men det har en förmåga att kunna torka ut hovarna. Spån bryts inte ner lika fort heller, så det är inte många bönder häromkring som vill ha det på sina åkrar.

Torv gillar jag inte lika mycket som spån. Jag tycker det blir mörkt och svårt att se vad som ska mockas ut eller inte. Det fryser även på vintern, så det blir svårare att lägga in nytt i boxen (det fryser i boxen också om det är riktigt kallt och jag har då haft spån i boxen ändå). Hästen har fått för sig att det är gott att äta torv, så det går åt mer nu än innan.

På vintern när torven frusit har jag blandat spån och torv. Det har också fungerat bra. Spån är min favorit, men i stallet är det fråmst torv som används.

Det går åt ca 1 bal i månaden, men då är hästen ganske renlig i boxen och har en stor box. Det gick åt mer då han hade mindre box. Jag vet inte varför, men det har vart så. När han hade boxvila gick det åt mer, ca 2 på en månad.

MVH

Sofie

Siggebus
0

Det där med att torv fryser på vintern är riktigt - det fryser i boxen men det kan man avhjälpa genom att blanda med kutterspån.

Däremot blir det problem om man har kallstall och man förvarar torvbalarna i stallet eller ute - balarna fryser så man kan inte lägga in nytt i boxen - balen är i princip nästan stenhård! Man får i så fall förvara dem i något lite varmare utrymme.

Mörkt blir det ja men man lär sig skilja på det tycker jag. Glad

sofiek90
0

Ja, det är därför jag haft spån på vintern…

MVH

Sofie

Lillmulan
0

Spån visade sig vara ett verkligt botten napp för min kiss lisa då det går minst 2 balar spån i veckan vilket landar på härliga ~600:- i månaden :O Till hösten blir det nog halm igen….. Nu härdar vi ut till betessläppet men jag funderar på att blanda med lite torv och se om det kan dryga ut åtgången lite tills dess

sofiek90
0

#8 Torv kan funka att blanda det med, annars är halmpellets bra också. Det har en bra uppsugningsförmåga :)

MVH

Sofie

Lillmulan
0

Tyckte halmpellets var så himla dammigt bara när jag stötte på det i ett stall? La sig som en "duk" av damm i vattenspannar och på väggarna…. I och för sig rätt så grova partiklar så det bör ju inte vara så skadligt damm, men det såg ju inte så kul ut

sofiek90
0

säker på att det var halmpellets å inte träpellets? ;) Det borde väl inte damma då det blir poröst när det blir blött och då flyger det väl inte runt. Men jag använder det inte själv, de andra som använder de i stallet är dock väldigt nöjda.

MVH

Sofie

LinaN
0

De som strör uteslutande med värmepellets i mitt stall orsakar otroliga mängder damm när de strör upp. Det är som ett rökmoln. Så det kan vara det som gör det också.

Det är skillnad på halmpellets och träpellets, jätteskillnad! :D

ryttarn
0

När man lägger ut halmpellets skall man blöta det lite lätt då dammar det absolut inte. Tyvärr är det väldigt dyrt innitialt att lägga en bädd med halmpellets. Däremot går det sedan åt mindre så utslaget på året är nog prislappen helt ok.

Själv använder jag uteslutande spån. Köper Staben spånbalar direkt från paketeringsbandet, 45:- + moms tar dom då vilket jag tycker är helt ok.

Efterssom jag har kallstall går torv bort, funkar lixom inte.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sofiek90
0

Men halmpellets funkar ju att blanda med t.ex. torv. :)

MVH

Sofie

LinaN
0

o halmpellets borde funka att blanda med det mesta faktiskt. Kommer nog köra på en jäkla blanding sen. Men funderar allvarligt på att testa halmpellets till nästa säsong.

Hur är det med att hästarna äter av halmpelletsen? Är det ett problem eller struntar de i pelletsen?

sofiek90
0

#15 Har de mat att tugga på så att tuggbehovet tillfredsställs så borde det inte vara något problem.

MVH

Sofie

LinaN
0

#16 i min hästs fall så är det inga problem med tuggbehovet ;) har ett stort SMHN till honom o knör i 10-15kg hö om dagen i det, o dessutom har han fri tillgång i hagen så han lider ingen nöd på tugg-fronten iaf ;)

sofiek90
0

#17 Han har det bra, han. Finns ju hästar som bara kan tugga ca 8 timmar/dygn då de får så lite mat. Och då finns ju risken att de tuggar i sig halmpelletsen, vilket ju inte är bra eftersom det sväller när det blir blött. Då borde det inte vara någon risk för dig, för jag gissar att han föredrar den mat han får i nätet och inte ströt som han står på..

MVH

Sofie

LinaN
0

#18 tror också det ;)

sen jag började fodra i SMHN så har han totalförändrats även om han totalförändrades när han kom ut så han fick fri tillgång istället för givor på dagen. Så två steg i helt rätt riktning vart det för oss! :D

Jag har en mycket gladare och positivare häst överlag :D

sofiek90
0

#19 jag har haft nät till min lilla också, men då han inte får få så mycket så tog maten slut under em/natten och han hade då ingenting från insläpp tills dess att jag eller någon annan kom och fyllde på nätet. vilket kunde vara allt från 10 minuter till 4 timmar.. Innan hade han ju mat hela tiden i nätet, men nu får han ju inte få det så jag ändrade tillbaka till höpåsar igen. Ponnyn blev gladare när han hela tiden hade mat att äta om han ville, och jag hoppas att han snart kan få mer mat igen.

Jag har dock ett nät med halm i, men det rör han knappt. Men OM han skulle vilja ha något mer att tugga på mellan målen inne så finns det. Det hande han även då han fick all mat inne i nät. Men han äter typ ½kg halm i veckan eller så.

MVH

Sofie

Lillmulan
0

Det där med att vattna halmströpelletsen är förmodligen förklaringen då, vet att de la in den hel och torr! Är den inte så dammig om den vattnas?

Elshira
0

Vi har haft halm (permanent bädd) i 30 år och varit nöjda med både prislappen och att det är lättskottet om hästarna inte står i en allt för liten box om de är grisiga.

Men i höstas började vi med torv pga en hosthäst. Vi har lyckats rehabilitera hosthästar med våran fina halm, men när bonden vi alltid köpt från slutade fick vi vända oss till andra. Det dammade mycket och vart grunden.

Vi har även torven nu som permanentbädd och kunde inte varit nöjdare! Går åt ca 2 balar/månad till våra B-ponnyer (9 kvm box). Vi har kallstall men det har inte fryst inne i boxarna, men man fick se till att ta in balar i god tid innan de skulle användas för att de skulle hinna tina, någon vecka eller så. Mycket mindre damm (synns främst på inredningen) och luktar mindre "stall". Himla lättskottat tycker jag. Har inga problem alls att skilja på bajs och torv, även om det tog någon vecka att "få in det".

Använder dock småmaskigt hönät inne för att höt ska ligga på plats och inte spridas ut i boxen och förstöra torven genom att det blir mer svårskottat.

Hovarna ser finare ut med med torven, även om hästarna blir lagom snygga när de kommer in och rullar sig blöta…

Sedan har vi eget trådgårdsland, och då kommer torvblandad skit väldigt väl till pass! Kan sprida ut allt här hemma!

Har sett riktigt dålig och dammig torv, men denna torven är i.af väldigt fin. Kan kasta upp en näve i luften, och man ser hur allt bara seglar ner fint mot golvet utan att virvla runt.

Den enda nackdelen är väll att det är lite tungt kanske. Vi har dock en säckkärra så det går rätt bra ändå =)

Hakuna matata!

LinaN
0

Harry har stått lite mer än en vecka på spån nu och jag måste säga att jag är positivt överraskad att det hållt sig så pass rent som det har. Principen "allt man får upp i bajsväg med spångrepen ska ut" har verkligen lönat sig. Bädden är nu ca 20 cm hög, och jag har hitendags strött ½ bal i veckan.

Lade in 3 bal totalt i början.

Nu har jag ett tjockare lager fuktig spån i botten med ett torrt topplager. Så han är inte alls lika grisig som han var förr när jag strödde med spån. Sen har jag ju det bättre ekonomiskt nu än då så jag känner att jag har "råd" att strö upp ordentligt i början.

cmoco
0

Vi kör med halm till våran hästar. Mockar ut bajset dagligen och kisset tar vi bort 1-2grr/vecka. Går åt ca 5 storbalar/månad till en kostnad av 150kr/bal och vi har 10hästar. Strökostnaden blir ca 75kr/ häst och månad.

Eftersom vi har relativt renliga hästar så mockar jag stallet på ca 1timme och vissa dagar på 1,5timme. Är rättså snabb mockare enligt folk ;-)

http://allavihastanaistallet.blogg.se/?tmp=06091554&fb_source=message