Sommarexem
På vår ridskola har vi en jättetrevlig tinker, importerad Tyskland. Tyvärr lider han av sommarexem. Undrar, är det vanligt på tinker? Och är det isf vanligare på importer? Fast Tyskland har kanske samma knott som här…(så det inte har någon betydelse för denna hästs problem)?
Min tinker jag hade när jag var yngre hade soleksem runt mulen, han var import irland. Men tror inte importen är problemet..
// Vanessa

#1 Men då hade den kanske opigmenterad hud på mulen?
Tinkern på ridskolan kliar bort tagel i man och svansrot så den får sår utav det.
kan de inte helt enkelt vara så att vissa individer är mer känsliga än andra? menar finns ju människor som är allergiska mot tex myggor å en del är de inte alls å kanske inte ens får klåda av ett myggbett.. känns inte som att de skulle ha med importen att göra.. men jag vet ju inte till 100% men de jag tror är att den helt enkelt är överkänslig.. som man helt enkelt kan bli av nästan allt.

#3 Jo, det är säkerligen beroende på individen. Det jag funderat över är att exempelvis islandshästar verkar vara mer drabbade än vissa andra raser och att importerna (från Island) verkar mer drabbade än de svenskfödda.
Och eftersom jag nu sett vår ridskolehäst samt flera annonser om tinkrar med sommarexem, så undrar jag om det är vanligt även för den rasen.
#4 men island har väl inte samma sorts knott( om dom nu har överhuvudtaget de vet jag inte) men jag vet att den islandshästen jag hade när jag var yngre hade exem å han kördes till öland om sommaren för att där fanns inte knott på samma sätt då de blåser bort typ:P de är vad jag fått höra.. men tyskland ligger ju inte allt för långt bort härifrån.. island är ju ett ställe för sig.. lite ensligt:P
men de är ju inte omöjligt att tinkrar kanske blir mer å mer känsligare.. kanske har blivit värre å värre för varje led för dom..

Vad jag har hört så finns det inga knott (eller mygg?) på Island, en öppen ö mitt ute i havet med mycket lite sötvatten pölar, så dom är helt enkelt inte lika vana som svensk födda hästar och när man då importerar dom hit så blir (de flesta, inte alla, tror det är mycket indviduellt) de känsliga för knott och får då exem.
Jag har aldrig hört hos tinkrana att deras exem skulle bero pga själva rasen. Jag tror att det uppstår på andra grunder som tex miljön och hur känslig individen är.
Carpe diem!