Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: allmänt-om-kallblodsraser
Läst 4326 ggr
annika85
0

Vilken mankhöjd?

Hej alla hästvetare.

Jag är 1,72 lång väger 76kg.

Vilken är den lägsta mankhöjden för mig, ungefär?

MVH

LinaN
0

Den formel som jag fått lära mig är att sen egen längd minus 10 cm, så i ditt fall ska du ha en häst som är minst 160-162 cm i mankhöjd.

Men mankhöjden har ingen betydelse sålänge som du och hästen fungerar bra ihopa och det känns bra.

Fast en shettis på 95cm är nog aningens förliten för dig ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

annika85
0

Tack för det, jag som verkligen hade ställt in mig på en shettis…….

Skämt åt sido. Planerar att ta upp ridningen nu efter ca 10 års uppehåll, och funderar mycket på vad som skulle kunna passa mig i hästväg.

Jag vill inte ha ett halvblod, utan lutar mer åt det robusta hållet. En fjording eller någon stor ponny kanske, gillar kallblod, men vill inte ha en allt för tung häst.

Några förslag?

MVH

LinaN
0

#2 det finns massor att välja på. En nordsvensk travare som är inriden och inte gått på bana är det där prefekta mitt emellan en lättare häst och ett kalllbod.

Jag vill fortfarande påstå att Haflingern går under kallblodstypen även om den inte räknas dit. Den är trevlig och har en del go utan att bli okontrollerbar (rent generaliserat baserat på min erfarenhet av haflingers)

Tinkers kommer i många olika modeller, fårn grovaste grov till mer sportiga lätta modeller. Brukar vara väldigt trevliga hästar, har testat både de grövre och nättare varianterna :)

Sen korsningar mellan kallblod och halvblod/travare brukar kunna vara väldigt trevliga de med.

ryttarn
0

#2 Kallblodstravare, fantastiskt fina allroundhästar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annika85
0

Hm.

När jag var yngre hade jag ett par varmblodstravare, kan inte direkt säga att jag i nuläget är sugen på kallblodsvarianten.

Jag har varit inne på haflinger, men funderar på om de är för små för mina 172cm? Annars skulle de passa perfekt, robusta och energiska, jag har alltid varit svag för ponnystuket.

Min stora sorg var när jag växte ur mitt gotlandsruss……

Mera förslag och input.

MVH

LinaN
0

#5 du får helt enkelt prova ett par olika haflingers, de kommer ju i lite olika storlekar också inom rasen.

Min erfarenhet av kallblodstravare mot varmblodstravare är som natt och dag. Enda är väl att kallbloden är bra jävligt mycket envisare (o definitivt mera ponnystuk på ^^) än vad varmbloden är. Sen finns det ju hetsiga kallblodstravare som är mer fullblod i psyket än kallblod men där får man ju sålla och titta efter individen. :)

var i landet bor du?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
annika85
0

Bor utanför skövde i västragötaland.

Det är just det envisa och lite busiga ponnydraget jag vill ha.

En häst att vara ute i naturen med, på långritter, klättra i grustagen här hemma, kanske bygga en skogsbana här hemma i skogarna…..möjligheterna är oöndliga.

Men just nu känns det viktigast att sålla lite och komma fram till vad det är jag letar efter.

Vad har du i hästväg?

MVH

LinaN
0

Okej, bor i trollhättan ^^

annika85
0

Vad har du för hästar?

Eller jag kanske drar förhastade slutsatser, du kanske är medryttare?

Vore kul att veta?

MVH/

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10, jag har en shire/ardennerkorsning som är min egna, ägt honom i 6 år nu och köpte honom som ettåring av en hästhandlare i skåne. Vill ha en shettis men man måste ju tänka på ekonomin också ^^

Jag skulle aldrig ha ett kallblod, ingen vallack, ingen skimmel och absolut ingen unghäst…. så gick det emd det ;)

ryttarn
0

#5 Kallblodstravaren har nästan ingenting gemensamt med varmblodstravaren. Raserna är extremt olika. En kallblodstravare är som ett gottlandsruss i "storformat". Sedan finns det ju alltid olika individer, så prova dig fram.

Jag har möjlighet att jämföra efterssom jag har tretton gotlandsruss, två kallblodstravare och älsta dottern har även en varmblodstravare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annika85
0

Helt underbar, vilken hållning han har:0)

Har du ridit in honom själv?

MVH

LinaN
0

#14 ajjemen, ridit in honom själv och har kört in honom själv. Nu ska han bara skolas inom körningen :D

massor med mera bilder och film hittar du på min blogg om Harry :)

http://harrybus.blogspot.com/

måste bildskryta lite till med min fining! :D Lite sommarfet och min medis som rider ;)

annika85
0

#15 Har du medryttare?

Hur tycker du att det funkar?

MVH

[Quickeman]
0

Hur hög häst du behöver beror helt på hur mycket längd hästen i fråga slukar.

Det finns hästar på 165 cm som man ser större ut på, än på en ponny på 145 cm.

Jag vet en som är runt 175 cm, som med lätthet rider liten D-ponny utan att se för stor ut.

LinaN
0

#16 jo det har jag och det har funkat super! De har verkligen utvecklats tillsammans de här 7 månaderna som hon varit medis.

I början så funkade inget men hon vart envis och övertygad om att hon och Harry skulle bli samspelta, så trots han stack med henne i skogen, vägrade göra saker och ting som hon bad om så idag tränar de dressyr på LC-LB nivå och hoppar 80-90 cm. Så de har kommit långt. sen så engagerar jag mig så pass att jag håller ridlektion för henne en gång i veckan.

annika85
0

Vad skönt när det löser sig.

Måste vara väldigt praktiskt att vara två som delar på ansvaret.

Inga planer på fler hästar i framtiden?

LinaN
0

#19 så småningom, med eget boende så blir det iaf en häst till just me tanke på sällskapsaspekten, men det blir nog en mindre modell, typ en islänning eller något sådant, eller en maxad C-D ponny av viktbärande modell men som pallar att vara ute många timmar om dygnet.

Drömmen är ju en kombination av lösdrift och stall med box.

sofiek90
0

#12 Det blev ju ingen skimmel i alla fall :)

MVH

Sofie

LinaN
0

#21 jo det blev ju det ^^

Han är brunskimmel, smutsbrun på vintern och rödbrunvit på sommaren :D

sofiek90
0

#22 Aha, ja tyckte han såg så mörk ut på den andra bilden. Tungan ute

Jag vill inte ha skimmelhäst eller fånghäst, har nu fått fånghäst och hästen blir vitare å vitare.. ^^

MVH

Sofie

LinaN
0

#23 visst är det typiskt? ;)

sofiek90
0

#24 Hehe ja. Men underbara är dom ju ändå. Och tur är väl det!

TS - hur har det gått?

MVH

Sofie

annika85
0

Inte närmare en lösning alls, det visade sig att det finns aldeles för många alternativ. En snabb koll på hästnet och alternativen rade upp sig……

Tur att jag har 1 år på mig, det kommer att behövas.

Men jag lutar mer och mer åt en större haflinger, eller en stor D-ponny.

En pigg och ärlig häst med glimten i ögat som är robust och hänger med på det mesta. Tror ni jag kan hitta en sådan?

MVH

LinaN
0

#26 det tror jag sålänge du inte faller för första bästa och sen har möjlighet att provrida och provköra flera gånger innan du bestämmer dig. :)

annika85
0

#27 Jag har aldrig fastnat för körning. Om du var tvungen att välja, köra eller rida? MVH

LinaN
0

ridning, men det är mest för att jag inte kört så mycket :) Fick renoverat vagnen i höstas och nu skrapar jag ihopa pengar till en ny sele som är bättre än den gamle.

annika85
0

Finns det mycket hästfolk där du bor? Som du rider med osv.

Här hemma är det tunnsått med hästar, tråkigt utan ridsällskap.

Jag har funderat på i vilken mån hästar är som hundar, hur mycket de behöver träffa andra hästar för att lära sig social kompetens?

MVH

LinaN
0

Vi har väl 18 hästar i stallet totalt, det är ett inackorderingsstall där jag hjälper till med ut och insläpp ett par dagar i veckan så man har en väldigt god relation till hästarna.

Sen när det passar så rider man ut med de som är i stallet om de ska rida ut, annars är man i ridhuset och löslongerar, hopptränar, rider dressyr, Natural horsemanshipar mer fokuserat med övningar och inte bara det dagliga NHandet.

Hästar behöver ju daglig social samvaro av andra hästar för att må bra.

sofiek90
0

#26 Det tror jag absolut att du kan! bor du uppe eller nere i landet?

MVH

Sofie

annika85
0

Bor utanför skövde i västragötaland, ganska så hästtät län, men inte just där jag bor desvärre……..

sofiek90
0

#32 ja bor ju också i västra Götaland, men har lite andra bekymmer på hästsidan även om ja har en egen. Fråga runt privat också, det är ofta någon som känner någon som vet någon som har en häst. ;) alla annonserar inte heller, utan kollar annonser där någon söker häst. Har du bil å körkort så ökar ju möjligheterna ännu mer :) En häst.med glimten i ögat och som hänger med på upptåg finns det ju, jag hoppas att du hittar en av dom :-) Provrid olika hästar också och fundera. Ta inte första bästa. Nu har jag skrivit häst,men det finns ju grova ponnyer som du säkert kan rida på också. :)

MVH

Sofie

annika85
0

Japp både bil och transport har jag så det är inga problem. Spelar ju igentligen ingen roll vart hästen finns, man ska ju bara hämta den en gång……

Bor på en gård utanför falköping så jag har eget stall, det är ju iofs väldigt bra och praktiskt. Men jag tror att jag kommer att sakna ridkompisar, finns inte en enda människa med häst här i jäla……

Det verkar så roligt att ha häst på inackordering med en massa andra som man kan umgås med och hjälpas åt.

Men jag ska inte klaga, det låter som en dyr historia med inackordering.

Hur ser din situation ut?

MVH

Lillmulan
0

Det där med priser på inackordering skiljer oerhört beroende på vart i landet man bor. När jag bodde i stockholm kosta en spilta 5500 inkl foder, i stallet jag står i nu betalar vi mellan 1100-1200 beroende på hur mycket hö som går åt! Samtidigt vet jag andra stall här i trakten som ligger uppåt 2-3000, så det skiljer sig ju väldigt beroende på hur mycket krav man har själv på ridhus m.m. Kolla runt lite runtomkring díg, jag tycker personligen att det där med stallkompisarna är halva nöjet :D

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

annika85
0

Finns inga stall på rimligt avstånd, tyvärr. Sen har jag ju redan ett stall som bara behöver rustas upp lite, så det känns lite onödigt att stalla in hästen någon annanstans.

Får väl ta och frälsa sambon……

LinaN
1

Gör iordning stallet och lägg sen ut en annons att du söker någon som vill ha häst i ett litet mysigt stall för en rimlig peng. Och så din häst får sällskap

Säg att du sköter utsläppen vardagar, och vartannan helg eller enligt överenskommelse. Så kan du ta 1000kr/månad i hyra, sen foder och strö kan ni samköpa tex.

Så kanske folk kommer TILL dig istället. ;)

annika85
0

Vilken smart ide!

Det tåls att tänka på, på så vis slipper jag ju köpa en shettis som sällskap också…..

LinaN
0

o fodringarna också givetvis!

sofiek90
0

#39 Jag hoppas att du inte tänkt köpa en shettis för att den bara ska gå å skrota  i hagen, då finns det många stora hästar som säljs som sällskap som inte får arbetas. Men en frisk shettis kräver lika mycket arbete fysiskt som en stor häst som är frisk..

Jag hoppas det löser sig för dig i alla fall!

MVH

Sofie

annika85
0

Du behöver inte oroa dig, jag är fullt insatt i arbetet som krävs även för mindre ponnyer. Jag hade två shettisar när jag var yngre, dem brukade jag ta med i lina när jag var ute och red.

På så vis var alla glada och nöjda.

Och jag håller med när du säger att det fins större hästar som bara går som sällskap, men en större häst äter mer och kostar mer i både försäkring och underhåll. Det är ju betydligt mer okomplicerat att ha en mindre frisk ponny som sällskap, än en större häst som kanske har diverse problem eller i vilket fall kräver mer av skötaren.

MVH

sofiek90
0

#42 Va bra! Skrattande Det är vanligt att dom köps som sällskap å så blir dom tunnor på 4 ben med ett kasst humör..

fång är inte så roligt, även om stora hästar kan få det också och det kommer mer och mer så tror jag ändå att shettisar har större chans att få det. Min lille som hållts igång fick det nu i feb. och då hölls han igång fram till dagen innan han blev dålig. När han blev dålig hade jag tänkt köra honom med vagnen.. nu har han istället vila och en fattig uttråkad matte. Även om det var lindrig fång på alla sätt, så är det vila tills i höst. för en ponny som i vanliga fall kräver  varietar arbete 6 dagar i veckan, undrar jag om det ens kommer fungera..

Men det vet du väl också redan, att de små ponnyerna kan bli sjuka dom också. Glad

MVH

Sofie

Siggebus
0

Ts:

En Kallblodstravare hade jag valt! ha ha Oskyldig

Skämt åtsido - jag är 1.72 och min kallblodstravare är 1.55 och det är precis lagom.

Min dotter är lite längre - 1.76 - men det är absolut inga problem.

Dessutom ska du tänka på att en lite grövre häst (behöver inte vara jättegrov) "sväljer" liksom längden på dina ben mycket mer än om du sitter på en jättesmäcker arab eller nåt.

Detta är några år sedan men längden på dottern och mankhöjden på hästen är den samma Glad

Vill också tillägga att en Kallblodstravare ofta är en väldigt personlig häst med stor integritet.

Vår herre är en bestämd kille som testar alla nya människor - när vi köpte honom var han tuff, fräck och envis och ville gärna dominera oss. Han varken bet eller sparkade men man fick passa sin haka och tänderna för han var mycket glad för att dänga till en HÅRT med skallen.

Hade en massa för sig vid ridning - t ex att han inte ville gå framåt utan bara började backa etc.

Nu är han dock mycket trevlig och jag skulle absolut välja samma ras igen!

Men

annika85
0

Jag är inte jättesugen på en travare till, absolut inget fel på dem så ta inte illa upp. Men jag vill hoppa på bana och terräng och det känns som om det är en stor ponny. Är ganska kär i frieser hästar också, men vet inte riktigt om det skulle passa mig. Har aldrg suttit på en så jag får nog ta och provrida några först.

Ingen som har en frieser eller har någon erfarenhet av dem?

Siggebus
0

# Jag tar inte alls illa upp Glad

Alla har vi våra favoriter.

Däremot skulle du definitivt kunnat hoppa både bana och i terräng med t ex vår pålle - spelar ingen roll att han är en fd travare (vilket han inte passade till) utan det beror nog mer på individen :)

Frieser är kanske inte heller den typiska hopp/terränghästen Glad

här är en visserligen äldre länk till en duktig Kallblodstravare som jag vet hoppade både bana och terräng

http://www.youtube.com/watch?v=fXx0xvfUL_o

Visst är det lite "ponnystuk" på den? Finns ju många olika typer - både med ponnymått och större Glad

annika85
0

Riktigt fin typ på den:0)

Ungefär vad jag är ute efter, en robust häst som inte är för tung.

Hm…..

När köpte ni er?

MVH

Siggebus
0

Ja det är det jag menar! Glad

Det finns många olika typer inom samma ras - vissa är kraftigare medan andra är mycket smäckrare. Likadant är det ju inom andra raser vare sig det är ponnis eller stora halvblod.

Och vissa individer har absolut jättedåliga kroppsliga förutsättningar för vissa saker men så är det ju inom halvbloden också. Inte alla blir OS stjärnor i dressyr.

Vi köpte vår i september 2003 - då var han 9 och skulle fylla 10 ca 7 månader efter.

annika85
0

Ser ut som om du rider terräng med honom på bilden?

Siggebus
0

Nej det är min dotter som rider (hon som vart 1.76) och det gör hon inte. Glad

Bilden är tagen på ett fält som tillhör ridklubben här men det finns inga terränghinder för hoppning.

Däremot en stor "hinderbana" för körning med vattenhinder och diverse krångliga "labyrinter" för vagnekipage att ta sig igenom. Den kan man förstås rida om man vill - dock inget att hoppa.

annika85
0

Aha, fin ekipage:0)

Jag har turen att bo på landet med egen gård, och tillhörande skog, så här skall det bli en terrängbana så småningom:0) Roligaste som finns att hoppa, speciellt i terräng, men även bana.

Har ni hästen inackorderad, eller står han hemma?

Siggebus
0

Tyvärr har vi inte gård och man får inte ha hästar i trädgården  Glad

Men sedan 8 år tillbaka står vi i ett litet stall bara 3 km hemifrån. Ligger precis i skogskanten och vår pålle samt stallägarens islänning har ca 4 hektar att "slåss" om.

Vi har hela Söderåsen framför oss med oändliga ridvägar i skog och vill man träna på bana så har vi en ridklubb med tre ridhus, en ute-grusbana + en i gräs. Samt även då kör-banan :) Ridklubben kommer vi till genom att skritta ca 10 minuter genom skogen.

LinaN
0

#45 en frieser är bra som körhäst och som dressyrhäst men många är "sönderavlade" till viss del idag, litet som med schäfrarna. De har lite för långa ryggar för att vara bra ridhästar (friesern då, inte schäfern ;P) Och ibland är manke/hals knepigt sammansatta. Samt att många med frieser har svårt att hitta utrustning som passar i och med att friesern har knepiga storlekar. Men smaken är som baken, jag tycker de är otroligt fina att titta på ^^

En kallblodstravare som aldrig är körd är ju inte alls samma sak som en körd kallblodstravare.

Sen finns ju väldigt smäckra bruksnordisar till bruksnordisar som ser ut som kallblodstravare.

annika85
0

#53 Att frieser hade sådana problem visste jag inte, är mest tilltalad av deras utseende för att vara ärlig och utseende är ju knappast en bra anledning att välja rasen för.

Inte min prisklass heller för att vara ärlig.

Får man fråga vad ni gav för era hästar?

MVH

sofiek90
1

Min lilla ponny var gratis ;) Bästa inköpspriset :D

MVH

Sofie

Siggebus
0
LinaN
0

Gav 10 000 för Harry som 1½ åring. Knappt ledd i grimma ens ^^

annika85
0

Känns ju som om man köper en oinriden unghäst så går det att komma undan med ett rimligt pris, men då tillkommer ju kostnaden att lämmna bort hästen för inridning. Om man som jag inte har erfarenhet att göra det själv.

Nej det får nog bli en medelålders valack som inte hittar på allt för mkt hyss…..

En fråga till er, vad föredrar ni, valack eller sto (eller hingst för den delen)? Och varför?

Vore intressant att veta.

MVH

LinaN
0

Hingst = risken att de rymmer så fort en annan häst brunstar inom en mils radie. De är bra mycket skarpare än vallackerna. Jag skulle inte välja hingst som förstahäst.

Vallack = Normalsvåra att hantera. Ofta ganska jämna i humöret. Litet slöare än hingstar men lättare att övertala till att göra saker jämfört med ston. Jag gillar vallacker, hittar man en med bra psyke så har man en förjäkla bra häst. Nackdel, en del vallacker klättrar på ston som brunstar och kan orsaka skada på dem.

Sto = Ojämna i humöret, svåra emellanåt. Förbannat roliga hästar med mycket humör i princip oavsett ras. Lite svårare att hantera, ibland till och med värre än hingstar. Men ston är roliga de också.

Så jag tror att leta bland ston och vallacker är ett säkert kort men leta inte efter kön. leta efter personlighet! Då bör man få den bästa hästen :)