Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: skötsel
Läst 3524 ggr
LinaN
1

Verka kallblod utomlands

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hitta denna filmen hur de verkar en ardenner nånstans i europa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

myra82
0

Bedrövligt!

LinaN
0

Samtidigt jäkligt praktiskt, ryggen på hovslagaren tar inte en massa stryk och hästen står rätt tryggt. Men däremot så kanske man kunde ha tränat mera att få hästarna att acceptera att få fötterna uppbundna.

Att verka med vinkelslip är nått jag faktiskt funderar på då det är ett jävla göre att raspa och knipsa med tång på sådana fötter ^^ Men det känns rätt långt bort ai dagsläget.

HelenaJohansson
2

Klövverningen på kor går till så här. Jag är imponerad av att de lyckades få till så fina hovar, så som de såg ut. Hovslagarn hade nog inte orkat utan verkstolenObestämd. Alla hästar klarar nog inte detta, men med träning tror jag säkert att en del accepterar.

LinaN
1

Verkstolar verkar ju vara mer regel än undantag nere i europa, sen är ju inte hästkulturen densamma som härhemma med bättre djurskyddslagar och annat. Men jag hade kunnat tänka mig att sätta min häst i verkstol bara jag får träna honom med den många gånger först innan man börjar arbeta på honom. Så han är van att stå med ett ben uppbundet osv.

frågan är ju bara vad svensk djurskyddslag säger om det…

[Quickeman]
0

Har sett liknande "verkningsteknik" på ardenner i Sverige för något år sedan, fast då bands hästen i ett snöre som slogs runt en krok fäst i taket. Så man hissade upp benet liksom. Hästarna hade då en avkortad halsrem runt benet, alltså inte rep direkt mot benet på hästarna.

ryttarn
2

Förstår inte varför detta skulle vara så upprörande. Det är precis på samma sätt som man gör med kor. Kan säkert vara betydligt behagligare för hästen än en hovslagare som inte riktigt orkar hålla…..

Däremot borde hästägaren lära sig att verka hästen oftare, för dom hovarna var inte verkade på ganska länge…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LinaN
0

#6 ja inte är det vackra hovar…. tittade vidare på flera filmer med den här hovslagaren och alla han kommer till har hästar som ser mer eller mindre ut så i fötterna. Litet bedrövligt faktiskt.

LinaN
0

En liten häst som har mer bekymmer, har "mud fever" och jag tror det är typ mugg eller nått så han har ont i sina ben också, därför han sparkar.