Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: allmänt-om-kallblodsraser
Läst 3477 ggr
examynia
0

råd å stod ang medryttare

jag vet inte hur jag ska göra.

det är så att jag funderar på att skaffa en medryttare.. men jag vet egentligen inte om jag vill.. tiden har jag som de ser ut nu då jag är arbetslös men de känns som att de vore skönt att ha nån som kunde ta hand om å rida min häst några dagar i veckan..

men jag är rädd att jag kommer att vara för "överbeskyddande" över min häst eller hur man ska kalla de. å så vill jag verkligen hitta nån som kan hästar å kan rida osv. jag tror att de kommer bli svårt då jag inte bor i en så stor stad. å att stallet ligger ca 1,5 mil från stan.

jag behöbver lite råd från er som har medryttare till era hästar.

• hur funkar det?
  • Vad "får" er medryttare göra?
  • vad lägger ni er i med vad medryttaren gör?
  • var hittade ni er medryttare nånstans?

för jag skulle helslt vilja ha nån som är vuxen. yngre vuxen gör inget heller men iaf över 16 år som hållt på med hästar. är de svårt att begära sånt?

jag skulle även vilja att medryttare redogör för vad h*n gjort tex skriva i en bok så jag vet vad som pågår. å så jag vet om hästen sa ta de lugnt osv när jag ska rida etc. är de dumt att begära sådant?

vad kan man egentligen som ägare till hästen lägga sig i när de gäller medryttare? jag borde väl kunna bestämma allt egentligen.?

jag behöver lite råd när de gäller hela situationen.

har haft medryttare på min förra häst men då kände jag personen i fråga å litade på henne till 100%. men är de inte svårt när man inte käner personen från början?

usch jag vet inte hur jag ska göra

Hjälp!

JoannaLi
0

Jag vet inte riktigt om jag är tillfrågad att svara här, men saken blir väl samma, utom att vi vänder på den, då jag är medryttare, och inte har medryttare Glad

• hur funkar det? - Det fungerar så att jag kommer och rider 2-3 dagar varannan vecka (då behovet endast finns varannan vecka) och vilka dagar det blir har vi mejlkontakt om helgen innan, ungefär. Sedan åker jag buss (4 mil tror jag det är) och så, tja, rider jag. Sedan är jag inne i hennes hus (då lösdriften ligger på hennes gård) och byter om, och pratar och så, jag har bland annat varit barnvakt åt hennes son i en halvtimme när hon åkte och handlade osv.
  • Vad "får" er medryttare göra? - Jag gör allting som har med honom att göra den dagen, så jag har honom som min egen. Vi har inte satt några gränser, men hon litar på att jag respekterar henne, t.ex. han ligger i 'galoppträning' så hon vet att jag inte galopperar med honom (fast det har hänt en gång av 'misstag' då han fattade galopp helt av sig själv), och så. Eftersom att det inte finns några hinder så hoppar jag inte, eller så, men…
  • vad lägger ni er i med vad medryttaren gör? - Hon lägger sig inte i vad jag gör faktiskt, hon kan fråga vad vi har gjort, och jag svarar ärligt och så är det med det. Hon kan komma med tips och råd, jag tar tacksamt emot dem, men mer än så har vi nog inte kontakt när det gäller ridningen.
  • var hittade ni er medryttare nånstans? - Hon lade ut en annons på Blocket, och så hade vi mejlkontakt :)
examynia
0

okej men de låter ju jätte bra..

eftersom att han är min bäbis så vill man ju verkligen hitta nån man kan lita på å nån som kan acceptera de jag vill ska göras liksom så att personen i fråga gör de. menar säger jag att han ska tränas i form så vil ljag u att medryttaren ska göra de utan att tjaffsa å bråka liksom..

Zaphix
0

Jag har en 13-årig kille som medryttare till min häst. Han red en annan häst i stallet redan så jag kände honom och visste att han var ansvarsfull och att jag kunde luta på honom.
Innan honom hade jag en 13-årig tjej som även hon tog hand om en häst i stallet, och henne litade jag fullständigt på. Mycket ansvarsfull och noggrann.

Vill dock inte att någon av dom rider ut ensamma med tanke på att dom är så pass unga och jag vill inte vara orolig för att de ska ha ramlat av och inte har sällskap.

Killen som är medryttare nu har hästen en dag i veckan, och det fungerar bra. Han tränar mest med min häst från marken, och jag har gett honom övningar som dom kan göra. Vill ha koll på att allt fungerar så hjälper dom emellanåt.

Jag lägger mig i vad medryttaren gör, men han får göra mycket. Han får rida lektion, hoppa, rida ut med andra, rida lite i paddocken, leka från marken och sånt..

Men ska han hoppa eller rida lektion så vill jag vara med.

Det fungerar bra, förutom att han har mindre lätt att ta fler dagar i veckan om det skulle behövas. Jag gillar att ha en rätt så fast dag, men skulle det vara något skulle jag väl helst kunna be honom ta hästen då än att behöva be en syallkompis.

Han betalar ingenting, jag är bara så tacksam för att någon vill hjälpa mig då min häst är rätt komplicerad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Daisymink
0

Jag har två tjejer på min kille och dom har sina dagar dom tar hand om han. Dom ska skriva i en bok varje gång vad dom gjort och sköta allt med mockning och fixa mat.

Jag har fria tyglar på mina tjejer så vill dom träna,tävla eller bara mysa är upp till dom. Bestämde mig att jag bara skulle ta tjejer över 20år så skrev annonser på blocket, men lät alla åldrar provrida. Slutade med att båda mina är 17år och är super duktiga båda två! Så nu till sommaren kommer dom bli fodervärdar då jag ska bli mamma.. Litar till 100% på båda två. Men det finns folk runt om som berättar för mig om det kanske har gått för fort ibland eller om dom slarvar med något.

Ingen är perfekt ;) Men så länge dom bryr sig om min häst och han gillar dom så är jag överlycklig att ha kunna få den hjälpen!

// Vanessa 

EddaM
0

När jag var medryttare i min ungdom så hade vi en bok som vi skrev i både jag och ägaren till hästen. Det fungerade jätte bra. =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

NinjaKakan
0

Jag har varit medryttare på många olika hästar och ägare. Oftast har jag haft fria tyglar och fått göra vad jag vill. Men för min egen skull har jag skrivit ner sakerna i en bok som såklart ägaren också fått titta i. En häst hade jag 6 dagar i veckan i 3 år så han blev ju som min egen och då brydde dom sig inge vidare om vad jag sysslade med faktiskt, utan jag visste hästens begränsningar och skötte det mesta själv. Kan  tillägga att ägarna bodde på gården där jag tog han om honom. :)