Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: utrustning
Läst 3405 ggr
Lillmulan
0

Hårt spända nosgrimmor

Aktuell forskning har gjorts gällande för hårt spända nosgrimmor. Fullständig artikel hittar ni här

Rider ni med nosgrimma?

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

[Tovab]
0

Rider både med och utan. Dock aldrig hårt spänd =)

Lillmulan
0

Tror fenomenet är vanligare hos de varmblodiga hästarna, särskilt de i träning och tävling :) Men tycker det är intressant att det kommer lite ny forskning inom hästvärlden

Zaphix
1

Rider/kör alltid utan nosgrimma, ser ingen anledning att ha en.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Duffismylife
0
#2 Menar du varmblodig rid eller travhästar? :)
Lillmulan
0

Ridhästar syftade jag på

ryttarn
0

Beror lite på vilken av hästarna jag kör/rider om jag använder nosgrima. Men oavsett så drar jag deffinitivt inte hårt, två fingrar mellan nosgrimman och nosryggen brukar jag använda som riktmärke.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lillmulan
0

Själv är jag så ytlig så jag har en för att jag tycker det är snyggt haha. Men den sitter väldigt löst och fyller enbart estetisk funktion

LinaN
0

Enda gången jag har nosgrimma på min är när vi hopptränar eller dressyrtränar. För på tävling så måste vi enlgit TR ha nosgrimma om jag inte minns fel. Så då använder vi den.

Annars är det utan. Har även tagit bort pannremmen på flera träns.

Vid ridning med nosgrimma så sitter den i yttersta eller näst yttersta hålet så man kan få in mer än 3 fingrar typ.

Tycker det är bra att de ska börja kontrollera nosgrimmor på tävlingarna! Om ett tag kanske de rentav kan skippa nosgrimmorna helt. Ett steg närmare bra ridning!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cola&Bacardi
0

Jag rider med nosgrimma (rider på ridskola) men spänner den aldrig hårdare än att man kan få in två fingrar.

Mvh Linnea 

LinaN
1

#9 nu menar jag inte att vara kritisk mot DIG utan jag är kritisk mot hela den här grejen med 2 fingrar. :)

Det här med två fingrar som riktlinje är iof bra så sett, men en 7årings fingrar är inte lika tjocka som en 45årig mans två fingrar. En tonårstjejs fingrar är inte desamma som en vuxen överviktig kvinnas osv. Så två fingrar är vääääldigt relativt.

Och sen skulle man kunna göra ett test, om man sätter en rem runt sitt huvud och ner under hakan så man kan gapa, men mäter så att man får in två fingrar under käkbenet på sig själv, det funkar ju. Men vad händer om du måste gäspa?

Remmen hindrar dig från att gäspa coh att inte kunna gäspa på rätt sätt så att käken öppnar sig förhindrar att de endorfiner som gör att man slappnar av sprider sig i kroppen. exakt hur det fungerar vet jag inte men, iaf. Kan man inte gäspa ordentligt så släpper inte spänningarna i kroppen. Samma är det för hästen. Hästar som processerar information och släpper spänningar gäspar eller tuggar/slickar sig om munnen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aribigga
0

Jag kör alltid utan nosgrimma men jag har reflexgrimma över tränset när det är mörkt.

lurvponnyn.vimeddjur.se