Ni med klicker...
Vill jättegärna lära mig mer om klicker träning. Har ni några tips på hur man ska börja? Bra övningar i början för att befästa klicket osv?
// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se
Ingen som tränar med klicker? Vi har börjat köra lite smått med kontakt övningar :) Får väl se hur det går att lära oss tillsammans
Jag klickertränar min häst, använder den till det mesta av inlkärningen, både från marken och uppsuttet.
Är helt klart den metod som fungerar bäst på min häst, han blir till sig bara han hör skramlet av klickern och blir väldigt lyhörd och erbjuder saker.
Trevligt! Verkar vara en bra metod det jag har kunnat hitta! Min har inte riktigt kopplat fullt ut, men magvägen brukar funka bra på nordisar så det ska nog gå rätt fort misstänker jag ;)
Det första jag klickade in på min häst var att vända bort huvudet för att tigga, tog tre klick och han greppade vad det handlade om. Mycket mer snabblärd än vad min hund var, försökte i flera åt att klicka in honom men han förstod inte.. :)
Jag hittade denna sida när jag började
http://clickerhorses.wordpress.com/2008/07/30/forsta-lektionen/
Hon har kopplat att det betyder godis, men hon tycker klicket är lite läskigt ljud så hon ser alltid lika förvånad och rolig ut.
Hade grymt mycket nytta av det då jag körde nästa övning, targeting, med koner som hon tycker är urläskiga! På ett pass gick hon från att gå i stora cirklar kring dom till att våga snudda dom för att få belöning. Har även kört det med pallen, för den tycker hon också är läskig och kan bita stackars nordsvenskar i mulen, men det bli bättre och bättre det med!
Target-träning är roligt. Jag har gjort en plastpåse till target, och däck. Skickar honom till olika däck över hinde,r ber honom backa ellr gå sidvärts till där. När han kommer till däcket ska han sätta hoven i det. När han gjort det kallar jag in honom och ger godis. Roligt. :)
Det lät jätteroligt!!!! och avlägset ;) men skam den som ger sig! så småningom så!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är när jag nyss lärt honom att gå till däck..