Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: allmänt-om-kallblodsraser
Läst 2368 ggr
examynia
0

vad tycker ni om min igångsättning?

jag ska nu i veckan sätta igång min häst efter vintervilan å tänkte lägga upp det lite såhär till en början. vad tycker ni om de?

Skritt i ca 2 veckor:

• börja med lugn skritt i några dagar ca 20min
  • öka sträckan lite i några dagar till ca 35 min
  • samma sträcka några dagar fast bland stock å sten så han får lyfta lite på ben osv.
  • öka sträckan ytterligare till kanske 45-50 minuter + att öka farten lite så vi inte går å såsar..

så har jag lagt upp skritten. tycker ni de låter bra eller tycker ni att jag ska ändra nåt? förslag är välkommnaTungan ute

sen hur jag ska lägga in traven å hur mycket där efter vet jag inte. hjälpTungan ute

kanske göra på samma sätt fast med trav å inte lika lång tid åt gången som med skritten då förstås. sen galoppen när vi väl kommer dit ska vi träna kort galopp å galoppskänkel. mitt mål är att få han så stark så att han orkar galopp från skritt å orkar att hålla en kort galopp en bra sträcka utan att behöva sakta av.

vad tror ni?

hjälp å åsikter tackSkrattande

Lillmulan
0

Det beror ju lite på hur lång vilan varit och konditionen innan vila? Skrittarbete är bra och skonsamt för leder och senor. Personligen anser jag att galopp är skonsammare än trav så jag brukar lägga in lite galopp före traven men det gör alla som det passar dom :) tror tålamod och att bygga upp på sikt ger en hållbar häst! Skritt i kuperad terräng bland stock och sten så pulsen går upp bygger lika bra uthållighet som att lägga in lite trav så jag skulle nog skrittat mer än två veckor och gärna uppåt timmen eller mer efter hand

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

examynia
0

jag fick hem honom i augusti å då hade hanvarit igång i ca 3 månader å jag vet inte hur länge han hade stått innan dess för enligt mig så hade han ingen kondis direkt nä rjag fick hem honom å då red jag bara ett fåtal gånger innan han stäldes av i november nångång.. sen har jag skrittat lite hit å dit bara i vinter för skojsskull=)..

hans galopp är tyvärr inte "hållbar" han måste riktigt rusa in i den å han orkar inte håll en kort osv så den måste jag ju öva på men känner inte att jag kan de innan han fått upp lite kondis å styrka.. men skönt att du håller med om skritten iaf.. jag är sån som gärna skrittar länge så man itne "förstör" något än att ta trav andra dagen typ som en del gör.. å terräng är som sagt bra de tränar ju upp=)  men får ju såklart se hur han känns när jag börjat.. kan ju hända att han blir seket slut efter 30 min skritt å då tycker jag personligen att han behöver mer liksom.. för då lär han ju bli helt slut efter trav åxå liksom. å vill juinte köra slut på honom..