Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: skötsel
Läst 3504 ggr
Lillmulan
0

Vilka tider har era hästar...

Ett mycket tråkigt förekommande fenomen inom ridsporten (tycker jag i alla fall) är hur mycket man begränsar hästarnas utevistelse med argument som risk för skador och diverse annat…. Detta är väl framförallt vanligt hos satsande tävlingsryttare, men också en attityd jag stött på hos "kreti och pleti".

Har en teori om att vi med kallblod är lite generösare med utevistelse så nu är jag nyfiken på hur era hästars dagar ser ut? Vilka tider kommer de ut/in en vanlig dag?

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

ryttarn
0

Det där är ett "fjoll beteende" som är baserat på okunskap.

Jag har två kallblodiga travare (Ett sto och hjennes ettåriga son) Stoet tränas för start så hon är i full träning nu. dom brukar komma ut någon gång mellan 6 och 9 (beroende på arbetstider) och in någon gång mellan 20 och midnatt, beroende av samma orsak. Skall väll säga att dotterns varmblod har samma tider.

Hästar mår alltid bäst av att vara ute i en så naturlig miljö som möjligt, det är iaf min inställning.

Sedan har jag 15 ponnyer oxå och de flesta av dom går på lösdrift, så då bestämmer dom själva om dom vill vara ute eller inne…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Daisymink
0

Våra hästar går ute beroende på väder. Så allt mellan 9-19 när det är som kallast. Sen går dom ute dygnet runt så fort det blir tillräckligt varmt.

// Vanessa 

740tjejen
0

Innan lösdriften var färdig så fick de gå ut mellan 8-9 beroende på vilka tider sonen skulle till dagis och in vid 17-18 beorende på när sambon kom hem så jag kunde ta in dom.

Ville inte lämna sonen ensam inne (3½år)

Nu går de på lösdrift och stortrivs. :)

Lillmulan
0

Jag gillar verkligen också lösdrift! Men har man inte möjlighet till det håller jag helt med er att de ska vara ute så mycket det bara går och så mycket vädret tillåter!

Längtar till den dagen man har egen gård och kan bestämma tiderna helt själv istället för att foga sig efter mångas viljor ;)

Våra går i och för sig ut vid 07.00 vardagar och 08-09 på helgen, och kommer in mellan 17-20 så de har rätt bra tider ändå.

// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se

madde89
0

våra hemma går ut beroende arbetstid och in skiftar oxså,de vi har våra hästae innackorderade kommer ut runt 7.00 och in vid 1600-17.00 ute dyngnet runt på sommarn.

ostsiv
0

Våra 4 kallblodstravare och russet går ut 6.00 o kommer in ca. 18-19. På helgerna får de lite sovmorgon :)

Maddus
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla våra hästar kallblod,varmblod och russen är ute mellan 06-20, längre om det är fint väder :)

JoannaLi
0

Medryttarhästen går på lösdrift med en 'lösdrift' med tre väggar och spån och så vidare, och ett vindskydd med två väggar och ett tak, i en gigantisk hage. Jättetrevligt när man tänker efter, men de dagar han med glimten i ögat springer i sin fulla travartrav (alternativt galopp bara för att jag längtar så förbaskat efter att han ska galoppera med mig på ryggen) så är man väl mindre glad, men ändå… :)

examynia
0

min häst går i ett stall med varmblod och halvblod.. men de går ut ca 06-07 å kommer in mellan 19-20.. jag hade gärna haft min häst på lösdrift.. tror att han hade trivts bättre där.. men är ont om sånna platser tyvärr.. men jag tycker de är rätt snälla tider iallafall..

men om sommaren går de ute dygnet runt.. inne möjligtvits om de ösregnar 5 dagar irad:P

Klasselover
0

Min går ut mellan 7-8 och in 18-19 om jag inte åker dit senare och tar in honom själv (kollektivstall), alldeles för lite utevistelse enligt mig som vill ha honom på lösdrift, men inte hittat någon som passar oss :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[Tovab]
0

ute dygnet runt såfort de släpps på betet. Annars ut vid 6 på morgonen och in vid 21