Parellis sju lekar...
Ett uttryck som för de insatta verkar vara väldigt självklart är parellis sju lekar. För mig som är fullständigt grön på Natural Horsemanship är det desto mindre självklart…. Är det någon som skulle vilja utveckla begreppet och förklara vad det går ut på? Hör också gärna erfarenheter ifrån er som tränar era hästar i enlighet med denna teori.
// Caroline sajtvärd för kallblod.ifokus.se
Parelli's sju lekar, är som namnet säger, sju lekar.
Man gör det i en lugn takt, utan några 'mål' förutom att hästen ska trivas med det och få en bättre relation med ryttaren, eller så har jag uppfattat det i alla fall!
Det börjar med Friendly Game, som är en lek där hästen ska acceptera att man rör vid den överallt, först med händerna, sedan med 'sticken' (=carrot stick, en speciell sorts 'NH-spö'), coh en plastpåse, pressening, ja allt man kan komma på!
Det gör man för att hästen ska bli säkrare i sig själv, och för att hästen ska få bättre förtroende för en.
Nästa är Porcupine Game.
Då ska man flytta på hästen med hjälp av olika 'faser'.
Fas 1 är när man med ett bestämt uttryck och tydligt visar hästen att 'det här vill jag att du flyttar, och hit vill jag att du flyttar dig'.
Fas 2 är när du, till exempel, pekar med armen på t.ex. bakdelen, med samma uttryck.
Fas 3 är när du försiktigt lägger handen mot bakdelen, fortfarande med samma uttryck.
Fas 4 är när du lägger tryck på bakdelen, rent fysiskt.
Man strävar efter att hästen ska lyssna på fas 1, alltid, och det är därför det är viktigt att fasa upp, sådär.
Okej, ska jag vara ärlig kan jag inte de andra i den ordning de kommer, men på Naturalhorsemanship.ifokus.se finns det artiklar om de sju lekarna.
Jag som är medryttare på en kallblodstravare, tycker att han har blivit mycket finare, efter bara ett par gånger.
Och alla de små fiffiga 'lösningarna', som till exempel när hästen inte vill bli fångad i hagen, de tycker jag är perfekta!
Om du är intresserad så kan du gå in på Parelli Connect och bli medlem. Det är gratis i 30 dagar.
Där finns det något som kallas E-learning där ALLT gås igenom och förklaras. Du kan även se en film med de sju lekarna där det förklaras exakt vad som menas.
Där finns även massor med andra filmer så jag rekomenderar det verkligen!
Att sitta här och förklara en mans teori går inte. Han har tänkt på allt och tagit fram detta och det utvecklas fortfarande i en rasande fart.