Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: utrustning
Läst 2593 ggr
League
0

vad har ni för sadlar?

Ni som rider era kallblod, vad har ni för sadlar? Jag måste byta ut min sadel nu då Hilma växt ut den och jag tycker inte riktigt om den. Har letat och letat, men hittar inget jag fastnar för, och gör jag det finns den inte o storlek till Hilma

[Brukshäst]
0

Hej!

Jag använder en Globus "Loke" till Nordsvensk brukshäst. Blev rekomenderad den då bomvidderna stämde bra för just kallblod.

Trivs bra med den och hästen likaså.

League
0

tack, ska kolla upp den :)

RomDoll07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör bomlöst (sadeln som ligger på den svarta hästen på bilden), är ganska säker på att det är en Torsion (köpte den av en bekant så jag har ingen koll vad det är för modell osv). Jag tycker det är svårt att hitta bomsadlar med tillräckligt bred bom och dessutom ändrar min häst (en ganska kraftig tinker) hull väldigt mycket efter årstid och hur mycket han tränas, så därför föredrar jag en bomlös sadel som kan forma sig efter hästen hellre än att köpa en bomsadel som ändå inte kommer passa efter ett tag.

Det finns ju många som menar att en bomsadel fördelar tryck bättre osv. men en bomsadel som inte passar är så klart inte bra. För att ha en bomsadel som passar året runt skulle jag måste ha en massa sadlar att byta mellan och det har jag inte direkt råd med, så jag anser att bomlöst är det rätta för mig i alla fall. Och sen är ju bomlösa sadlar också så himla sköna att sitta i, jag står knappt ut med att sitta i bomsadlar längre :P

League
0

Det bästa jag vet är en sk manskapssadel. Men den storleken jag ska ha är riktigt svår att hitta :( den sadeln jag har nu är för bred och hon har lite för mycket manke för den, kör jag in fingrarna under i fram när jag rider kläms mina fingrar lite. Sen är den hård, sliten och ful. Att jag kunnat använda den tidigare är för att hon varit annorlunda i kroppen, hon växer och formar om sig hela tiden och nu växer musklerna och formar sig ryggen annorlunda så den sitter fel. Jobbigt att ha unghäst på det viset, man kan inte ha samma utrustning särskilt länge.