Kallblod iFokus

Kallblod

Etikett: foder
Läst 1502 ggr
hhejlollo
0

Ang mat

Hej! Vill att alla berättar vilket märke ni ger era sötnosar!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[tintilar]
0

Ger ingenting under sommaren. Det han hittar i hagen är tillräckligt. På vintern får han stråfoder, med undantag för lite lusern som vi ger ibland för att ha nåt att blanda mineraler och vitaminer i. Anar att dom grejerna är av märket Kraft. :)

Julia2007
0

Inget mellan juni och oktober, då är det bara bete. Annars har jag gett fibergi

Siggebus
0

Inget alls från slutet på maj (ungefär) till någonstans i september.
Vi har stora betesmarker där gräset mycket väl räcker som enda föda.
Beroende på grästillväxt etc så börjar jag så smått ge lite hö i september för att vänja in inför hösäsongen och uppstallning.

Min häst går ute dygnet runt från slutet på maj/början på juni och till någon gång i september/oktober - när vi börjar stalla in beror på grästillgång samt hur vädret är.

När han sedan är uppstallad höst/vinter/tidig vår - så får han för det mesta enbart hö, halm, mineraler samt ev vid behov lucern i uppblött pelletsform.

RomDoll07
0

Våra två hästar (tinker och kallblodstravare) går på lösdrift året runt i en stor hage och betar så längre det är barmark. Dom har fri tillgång på torrhö i småmaskiga hönät (slowfeeding) året runt, men nu under sommaren äter dom nästan inget hö alls utan klarar sig bra på betet (hö äter dom bara när det är varmt och dom inte vill gå ut ur vindskyddet).

Utöver bete/hö får dom biopromin (mineralpulver som vi helt enkelt blandar med vatten och låter dom smaska i sig) en gång om dagen, samt fri tillgång på saltsten (som också innehåller lite tillsatta mineraler). 

Inget kraftfoder av något slag, då skulle dom nog rulla fram båda två :P