Olika raser.
Jag vet att detta är svårt och att det inte har med rasen att göra utan mer med personligheten men skulle ändå vela veta på ett ungefär vilken ras som skulle kunna passa mig. Jag har gjort en liten beskrivning på vad jag skulle vilja ha/ göra med min häst. Det är inte mycket med lite är det i alla fall. ( Det ska helst vara kallblod.) ;)
* Mankhöjden ska vara ca. från 160- 170 cm.
* Vill kunna köra in den så den ska tåla en vagn.
* Jag vill ju kunna rida den också.
* Hur fort den rör sig gör ingen skillnad så den kan gå långsamt och behöver inte vara en racer häst.
* Jag är själv runt 168 cm och väger runt 60 kg.
* Pälslängd gör ingen skillnad.
Det där passar nog in på dom flesta kallblod. :) Det handlar nog mest om vilken ras eller individ du fastnar för. Det är skillnad i sätt och beteende hos olika raser generellt tycker jag, men det är ju i olika grad.
Ardennern är ju väldigt stor och tung. Men den är vad jag förstår i regel en väldigt snäll och mjuk häst.
Nordsvensken kan vara både det ena och det andra, både dö-seg och hela jäkla galen. Men många kan nog i alla fall hålla med om att den ofta har ganska mycket vilja och jädra anamma.
Kbl-travaren är det ju ofta mycket fart i, samtidigt som travare ofta är väldigt väluppfostrade på marken och lätta att ha o göra med.
Fjordingen är en härdig häst och ganska lik nordsvensken kan jag tycka i sättet. Tålig och envis och lite fysisk. Men ofta mycket fart i benen.
Sen finns ju många fler kallblod att välja bland men dessa har jag mindre erfarenhet av.
Vill du hoppa med ditt kallblod ska du kanske titta på kbl-travare eller fjording i första hand. Nordsvensken kan man också hoppa med men ju tyngre häst desto större belastning på frambenen vid landning.
Detta gav ju inte så mycket. :p Men som sagt tror jag att nästan vilket kbl som helst skulle passa in på dina önskemål.

Ardennern är en jättetrevlig häst, tål mycket väder är snälla att jobba med och ofta hur gosiga som heller. Igår fick min stå stilla 1,5 timme o bli flätad… Det enda jag kan säga är negativt är att man inte ska hoppa sin ardenner, dem är för tunga. Enstaka skutt går bra ute i skogen eller så.
Dölehäst och Nordsvensk är ochså jättetrvliga, men man får välja sitt exemplar, och inte ta någon ur travstammen om man vill ha en lugn o cool häst när det kommer till körning och ridning, en del är bra mycket hetare än halv/varmblod.
Fjordingen tror jag passar de flesta, gör allt! Men dem kan istället bli lite griniga och envisa.
lycka till med ditt val av "klump" de finaste hästarna (enl mig)
Finska kallblodshästen passar till allt. I finland används dom som brukshästar, travare och ridhästar i både dressyr och hopp.
Nordisen är en väldigt mångsidig häst. beroende på vilken stam individen kommer ifrån kan man antingen få en smäcker häst som kan hoppa bra, eller en tung bjässe där marken dundrar då man kommer farande. De kan vara allt emellan helgalna och sega att rida, men de har väldigt mycket personlighet.
Skillnaden mot fjording är väl främst storleken, men också att vissa nordisar kan vara mycket envisa enligt min erfarenhet. Men det är också en individfråga såklart :)
Veronica