Då har hon fång, igen...
Nu har min lilla medryttarhäst Molly fått fång precis som förra året! Så nu är det penicillin och boxvila i några veckor… Är ganska säker på att det berodde på att hon rymde ur hagen till en annan hage med alldeles för saftigt gräs… Hon tycker väldigt synd om sig själv eftersom att hon inte får ät hur mycket hon vill! Man blir lite trött på det eftersom att hon får det varje år…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Beror det på övervikt tror du? :) Min ponny var överviktig och fick fång om och om igen. Efter en omlagd foderstat med mycket örter och massvis av träning (ca. 3 ggr i veckan, minst en mil i stöten) blev hon otroligt mycket bättre! Har inte haft fång på över 7 år nu.
testat betesreducerare???
Googla får du se ;)
En sån du sätter för mulen så att hästen inte äter så mkt som annars. :)
Har haft det på min minishettis, o det är inga problem att äta eller dricka med en sån. (finns lite olika modeller) Men fungerar bra.
Och använd hästen mkt när den går på bete! Så den gör av med fettet. Det är aldrig bra för en fånghäst att ens vara lite för tjock! rid rid rid….massa motion. Och nygräs (o frostigt gräs) är det farligaste för en fånghäst att äta. Hellre överblommat gräs isf.
min gamla häst fick jag ta bort pga fång. Inget hjälpte mot det och hon hade fått rejäl hovbensrotation… Så ta sjukdomen på allvar.
#1 "Massvis med träning" ? Skojar du? 1 mil 3 gånger i veckan är väl inte särskilt mycket träning? Men visst är träning bra mot fång. Fast jag skulle nog rekomendera ännu mer träning i så fall. 5-7 dagar i veckan. Minst en mil varje gång, gärna två mil. Friskt tempo dessutom. Det har visat sig i studier att hästar som tränar mycket är mer toleranta och, förutom att de mår bra mycket bättre, så klarar de av bete och slipper fång.
#5 Oj! Då mycket kommer jag inte hinna! Jag får prata med den andra medryttaren!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#5 Nej, men för en svårt överviktig häst så är det en bra start! ;) Nu för tiden står hon helt och hållet p.g.a. flertalet olika anledningar, men när hon var i toppform så tränades hon ca. 4 ggr i veckan och fick då springa mellan 2 och 4 mil. :) Jag rekommenderar att man börjar med millånga jogging/skritturer.
Hinner ni inte motionera hästen och hon har lätt att bli tjock o få fång, Då lär du ta bort hästen från betet.
Du skrev att nästa år kanske det blir bättre…
Hon kanske inte klarar ett år till. Så krasst är sanningen och fång! Tyvärr.
Att träna en häst 7 dagar i veckan som har fång är inte lämpligt heller, så man hamnar i en ond cirkel. Hö och en grushage eller en betesreducerare så hon inte äter så mkt! Och kanske en hovslagare som kan sko om henne så det passar hennes hovar. Först skulle jag ha nog röntgat henne…
Inga hovar ingen häst.Lindrig fång räknar de återhämtnings tiden är 1 år.Längre ju allvarligare fång det är.
Mitt russ hade fång och vi fick rådet att dels banta henne, dels i te släppa henne på så fint gräs. Vårt russ var överviktig då, men hon hade också en fettkam. Vi började första banta henne och även om hon blev jättesmal sitter fettkammen kvar. En fettkam kan nämligen sitta kvar även om hästen inte får så mycket mat och är smal! Dock har vi känt på den och den minskade först när vi började tycka att hon kanske hade blivit lite för smal. Nu går hon bara på ganska dåligt bete, och vi försöker hålla henne i gott hull, men det mest perfekta vore förstås om hon gick i skogen på blåbärsris.